Zárukou úspěchů je být originální
Foto Martin Šebesta
Nikol a Jakub Ponerovi – značka, kterou zná v módním průmyslu i ve světě šoubyznysu snad každý. Šaty od Ponerů vynášejí známé tváře hrdě na červené koberce, pravidelně zdobí například Karlovarský filmový festival a letos je oblékly i finalistky během přímého přenosu v soutěži Česká Miss. Jejich cesta k úspěchu ale nebyla lehká a sourozenci přiznávají, že i dnes stojí za vším tím pozlátkem především tvrdá a poctivá práce.
Kdy vlastně vznikl nápad, že spolu budete mít vlastní módní značku?
Nikol: Kuba chtěl být módní návrhář od dětství a už v pubertě navrhoval šaty. Nápad na společnou značku ale vznikl až potom, co jsem se před pěti lety přestěhovala za Kubou do Prahy. Začali jsme šít zdobené spodní prádlo, no a šaty pak začaly vznikat tak nějak přirozeně.
Začátky vašeho podnikání prý nebyly zrovna lehké. Jak na tohle období vzpomínáte?
Kuba: Žádné začátky nejsou lehké. Jak na to vzpomínáme? Zkrátka jako na minulost. Posunuli jsme se dál, ale moc dobře si pamatujeme, jak jsme byli zpočátku nevyspalí, bez peněz, v maličkém bytě, kde jsme bydleli a zároveň i pracovali. Samozřejmě jsme rádi, že už je toto období za námi.
Byznys se vám prý rozjel ve chvíli, kdy se Vám, Nikol, podařilo sehnat dotace na šicí stroje. Bylo náročné vše vyběhat?
Nikol: Já to tak v tu chvíli nevnímala. Prostě jsem jen zjišťovala, běhala, vyřizovala, telefonovala, vypisovala žádosti. Dělala jsem to pro naši budoucnost a věděla jsem, že to je ten zlom, že bez kvalitních strojů to nepůjde.
Máte vždy stejný názor ohledně toho, jak mají vypadat návrhy, nebo se někdy neshodnete?
Nikol: Většinu šatů navrhuje Kuba a já do toho vnáším připomínky, většinou ohledně základních střihů nebo zdobení. Je jasné, že někdy mezi námi nepanují stejné názory, ale tam se mísí to, jak bych si to třeba já představovala a to, co látka takzvaně „snese“. V naprosté většině případů se ale trefíme oba do stejné představy.
Jak máte rozdělenou práci?
Kuba: Máme to nastavené tak, aby nám to maximálně vyhovovalo. Sestra se stará o marketing, obchod, prodej a sociální sítě a já navrhuju módu, komunikuju se švadlenami, vybírám látky a mám v „merku“ veškeré zakázky, co se týká šití.
Jste známí i ve světě šoubyznysu, vaše modely nosí mnoho českých celebrit. Je to podle vás základ úspěchu?
Kuba: Má to bezesporu zásadní podíl na tom, že jsme, jak se říká, na očích. Máme totiž skvělé klienty, kteří mají velmi zajímavá zaměstnání, cestují po světě, ale jsou to soukromé, nikoli veřejné osoby. A proto si mnohdy nepřejí být někde prezentováni. Chtějí kvalitní a originální oblečení, to je všechno. Šoubyznys je zase jen o tom být viděn.
Co podle vás nesmí chybět šatům, aby v nich žena vypadala neodolatelně?
Nikol: Šmrnc a kvalitní střih, který dané postavě sedne.
Kuba: Taky vynikající zpracování a vhodný výběr barvy. Každé ženě sluší něco jiného, základ je ale stejný.
Mnoho světových návrhářů vyrábí oděvy, které sice vypadají luxusně a výstředně, ale mimo přehlídková mola jsou spíš nenositelné. Proč tomu tak je?
Kuba: Tady jde o speciální kolekce určené právě na světová módní mola. Neprodejné kousky, kterými návrháři předvádějí svoji kreativitu a fantazii, takže jde spíše o umění. Na druhou stranu ale věřte, že to rozhodně není to jediné, co navrhují. To by byly jejich butiky a peněženky vážně prázdné. Ženy chtějí slušivé, ale hlavně nositelné věci!
Kdo je vaším největším vzorem?
Kuba: My to takhle nemáme. Inspiraci totiž čerpáme naprosto všude kolem nás.
Nikol: Sledujeme hodně lidí pohybujících se v módní branži, ale věci si pak děláme po svém. Nechceme nikoho napodobovat. Zárukou úspěchu je být originální.
Nikol a Jakub Ponerovi (módní návrháři)
Pocházejí z Liberce. Nikol vystudovala ekonomii a management na vysoké škole, Jakub vystudoval na přání rodičů počítačovou grafiku, po střední škole ale místo dalšího studia začal pracovat jako designer a stylista. V roce 2007 začal oblékat známou moderátorku Gabrielu Partyšovou a další zakázky na sebe nenechaly dlouho čekat. Poté, co se Nikol za bratrem přestěhovala do Prahy, začala pracovat jako vizážistka a stal se z nich pracovní tým. Sourozenci spolu začali vyrábět zdobené spodní prádlo, které se dobře prodávalo. Pod značkou Poner začali navrhovat i další modely, především společenské róby, ale také plavky, čelenky a další doplňky včetně bot. Potrpí si na ruční zdobení výšivkami, krajkou, korálky i kamínky. To vše se nakonec stalo charakteristickým rysem jejich tvorby.