Rozhovor s Guillaumem Maidatchevskym

Než být špatným biologem, raději točím filmy o přírodě

Než být špatným biologem, raději točím filmy o přírodě

V kinech se aktuálně můžete podívat na jeho nejnovější snímek Putování se sobíkem, příběh malého soba Aila, který vznikl na objednávku jeho dětí. Jaké to je točit v divočině a co všechno obnáší příprava filmu, kde hrají divoká zvířata, v rozhovoru prozradil francouzský režisér Guillaume Maidatchevsky.

Váš film působí dojmem, jako by zvířata byla skutečnými herci, kteří se chovají podle pokynů režiséra. Jak jste dosáhli toho, že snímek z divoké přírody působí tak přirozeně a přitom vypráví příběh? A co by se ale stalo se scénářem a příběhem, třeba kdyby hlavní hrdina sobík Ailo nepřežil?

Ano, může se to samozřejmě stát, že zvíře při natáčení zemře, ale v tom případě se musíme přizpůsobit nové situaci. Těší mne, že náš film působí dojmem, jako by byl režírovaný, ale ve skutečnosti to tak není. Necháme zvířata chovat se přirozeně, jako by byla bez nás. Já si předem připravím scénář, který je zhruba jen na tři stránky, a potom ho v průběhu natáčení upravuji podle toho, jaká je reálná situace. Upravujeme dramaturgii a vyprávění. My jsme ti, co se přizpůsobují. Zvířata jsou jen sama sebou.

Jednotlivé postavy Vašeho filmu jsou vykreslovány velmi plasticky a s láskou, až skoro lidsky. Jak těžké je sledovat je tak zblízka, a přitom si udržet odstup a zůstat jen pozorovatelem?

Člověk opravdu musí zůstat jen pozorovatelem. I když k nám Ailo chtěl jít a sblížit se, tak jsme věděli, že se musíme držet zpátky. My totiž po natáčení odejdeme, ale on tam zůstane a musí přežít v divočině. Nechtěli jsme ho mít na svědomí. Kdybychom s ním měli bližší pouto, tak bychom ho vzdalovali od rodiny. Něco jiného to je u filmů, kde jsou zvířata cvičená a jsou v podstatě herci. Ailo je divoké zvíře a my nechtěli ovlivnit jeho sobí život. To by bylo sobecké.

Film by jistě nemohl vzniknout bez znalosti přírody a života zvířat. Jak dlouho jste museli studovat jednotlivé zvířecí druhy, než jste přikročili k samotnému natáčení?

Jsem původním povoláním biolog, a i tak jsem samozřejmě musel před filmem hodně studovat. To je velmi důležité. Abychom mohli při natáčení improvizovat, museli jsme dokonale znát život zvířat. I s velkou znalostí jsme ale pořád nedokázali předvídat, jen jsme se s pokorou přizpůsobovali.

Abychom mohli při natáčení improvizovat, museli jsme dokonale znát život zvířat

Když jsme u vašeho vzdělání a specializace – jak se z biologa stane filmař?

Víte, já jsem nebyl zas tak dobrý biolog (smích). Chtěl jsem ale cestovat po světě a studovat život zvířat. Aby člověk mohl tohle dělat, musí být super dobrý biolog. Takže jsem hledal jinou možnost a tou nakonec bylo natáčení filmů o zvířatech a přírodě.

Všimla jsem si, že existuje řada filmů o zvířatech, které jsou francouzského původu. Čím to je?

Tak to já vůbec nevím, proč to tak je (smích). Myslím, že průkopníky dokumentárních filmů o zvířatech jsou snímky z produkce BBC. Rád bych v této souvislosti zmínil Jeana-Jacquese Annauda, kterého obdivuji a vzhlížím k němu. Třeba jeho film Medvěd zbožňuji a celkově se s jeho dílem identifikuji. Rád bych byl jeho pokračovatelem.

Dalo by se tedy říct, že existuje něco jako francouzská filmová biologická škola?

Máte pravdu, že je hodně francouzských dokumentaristů, kteří točí o přírodě a jsou původem biologové. Na druhou stranu ne každý biolog dokáže natočit dobrý film, vyprávět příběh.

Vraťme se zpátky k Vašemu filmu. Je to pohádka, sledujeme silný příběh a najdeme v něm napětí, ale v celém filmu je patrný i ekologický apel. Dozvídáme se řadu informací o změně klimatu. Je ekologická výchova dětí i jejich rodičů jedním z cílů, které svojí tvorbou sledujete?

Samozřejmě, ekologie je velmi důležitá. Můj názor je takový, že publikum musíte nejdřív okouzlit a zaujmout příběhem a zpracováním snímku. Pak má chuť se o přírodu více zajímat a také ji víc chránit.

Jakým dalším snímkem se chystáte okouzlit publikum? Co plánujete do budoucna?

Mám v hlavě několik projektů, ale záleží to hodně na tom, jaký úspěch bude mít snímek Putování se sobíkem. Jestli to půjde dobře, tak budeme mít možnost pokračovat v dalším natáčení. Ještě o tom nechci moc mluvit, abych to nezakřiknul, ale proč nenatočit třeba film o polární lišce. Ta je v tomto filmu ve vedlejší roli a já si dovedu představit, že by v dalším snímku mohla být hlavní hrdinkou.


Guillaume Maidatchevsky (režisér a dokumentarista)
Původní profesí a vzděláním biolog, který se dal na dráhu filmaře, jenž snímá divokou přírodu. Autor filmů a seriálů, které vysílaly hlavní francouzské televize i zahraniční stanice jako National Geographic, SKY či ZDF. Na svém kontě má snímky jako Život s vlky nebo Osud krále o paviánech. Putování se sobíkem z roku 2018 je jeho prvním snímkem určeným do kin.

Rozhovor
Foto Cinemart

Kompletní magazín se spoustou dalších článků najdete volně ke stažení na

Available on App Store Get it on Google play PC a MAC