Rozhovor s Matinem Hofmannem

Extrémní roli bych nevzal

Extrémní roli bych nevzal

Martin Hofmann rozhovory dává málokdy, v případě Skylinku ale udělal výjimku. Stalo se tak u příležitosti premiéry skvělé minisérie HBO Bez vědomí, kde si zahrál estébáka Berga. Nejen o něm, ale třeba i o režisérovi filmu, černobílém vidění postav a dalších Martinových projektech jsme měli možnost si chvíli pohovořit.

Po zhlédnutí Bez vědomí musím konstatovat, že jste ve své roli možná zatím nejsympatičtější estébák, kterého jsem ve filmu zahlédla. Člověk se vlastně až nemá rád za to, že mu může být estébák sympatický. Jak se Vám to podařilo? Vychází to ze scénáře, nebo je to Váš vklad do role?

Je to kombinace obojího. Ale základ je scénář. Nemáme tu tedy prototyp estébáka, který je nepříjemný, ubližuje lidem a kope do psů. To ne. Tohle je kluk, který dělal na kriminálce a udělal z našeho pohledu ne úplně dobrý kariérní kompromis. Jemu to ale tehdy dávalo nějaký, patrně praktický, smysl. To my se už nedozvíme. Důsledek je ten, že vzhledem k práci, kterou dělá, postupně zcyničtěl nebo je v procesu plíživého a nenápadného zmaru vnitřního prostoru. Nicméně je to taky kluk, kterého si představuji třeba tak, že chodí s kamarády na hokej, kde normálně fandí, taky má holku a k ní se chová hezky. Ta postava má víc vrstev. V případě Bez vědomí díky scénáři můžeme toho „mého“ estébáka vidět i trochu jinak. Určitě to není černobílá postava.

Cítil jsem, že dění kolem Mostu je intenzivní. Člověk si musí rozmyslet, do které hospody půjde a v kolik hodin. Ale především jsem měl z úspěchu Mostu radost

Film i postavy jsou uvěřitelnější a sdělení silnější, když nezjednodušujeme na černobílé dobro a zlo…

Je to tak. Samozřejmě vždy záleží na více faktorech a třeba také na žánru daného filmu. Třeba v kovbojkách to přesně tímhle způsobem funguje, že jsou tam dobří a špatní. Dobro a zlo. Ale v tomhle případě je to správně, je to součástí daného žánru.

Říkal jste, že byste v seriálu, který režíruje Ivan Zachariáš, bral jakoukoliv roli. Byla to nadsázka, nebo jste to myslel vážně a je to opravdu taková záruka kvality?

Jistá nadsázka v tom je. Dovedu si představit, že bych určitou roli prostě nedělal ani za nic. Ale ve scénáři Bez vědomí taková role není, ten scénář je nadstandardní. Takže jsem do toho chtěl jít. Navíc to režíroval Ivan, který to prostě umí, a navíc se s ním cítíte velmi dobře. A to se ne vždy ve vztahu herec – režisér stane.

Jak to vypadá, když čtete scénář? Když čtu knížku, představuji si živě děj, kulisy, herce, scény, atmosféru i barvy. Čtete scénář podobně? A jak té představě pak odpovídá to, jak výsledný snímek vypadá?

Víte, že si to nepamatuju? Je to už dávno. Rozhodně si vybavuju to, že mě to zajímalo, že to bylo chytré a rafinované. Taky jsem už tehdy věděl, že na jednu z rolí je nominovaný skvělý Martin Myšička, myslím, že se už tehdy uvažovalo o Janu Vlasákovi, což je můj favorit – člověk už vidí konkrétní obličeje. Podle mě to celé dopadlo velmi dobře.

Přece jen se musím jednou otázkou vrátit k seriálu Most a k tomu, jaký zájem, možná až davové šílenství, ho provázelo. Jaké to je být součástí takové obrovské vlny? A jak se Vám dařilo od Vaší role Luďana odstřihnout?

Nebylo to tak divoké, jak by se nezúčastněnému pozorovateli, který to všechno vidí přes média, mohlo zdát. Člověk dělá dál svou práci, hraje v divadle, připravuje nové inscenace a věnuje se natáčení dalších věcí. A důležité je také připomenout, že život není jenom práce. Udělal jsem asi tři rozhovory a jednou jsem šel jako host ke Karlu Šípovi. Nenechal jsem se zmasírovat tím, co se kolem mě dělo, a je pravda, že jsem také spoustu nabídek vyjádřit se k tomu všemu odmítnul. Popravdě jsem na to ani neměl čas, měl jsem hodně práce. Ale ano, cítil jsem, že je to intenzivní. Člověk si musí rozmyslet, do které hospody půjde a v kolik hodin. Ale především jsem měl z úspěchu Mostu radost.

Mluvil jste o další práci a nových natáčeních. Na co se můžeme v nejbližší době těšit?

V příštím roce přijde do kin snímek Havel, který jsem dotočil nedávno, a také film Prvok, Šampón, Tečka a Karel podle bestselleru Patrika Hartla.

 


Martin Hofmann (* 31. 3. 1978, herec)

Vystudoval DAMU, kterou ukončil v roce 2000. V době studií začal hostovat v pražském Rokoku, kam nastoupil do angažmá. Později hostoval například v Divadle Bez zábradlí, v Divadle Radka Brzobohatého, ve Viole a v Divadle v Řeznické. Nejvíce spolupracoval s pražským Spolkem Kašpar, kde působí dodnes. Na kontě má přes 30 filmů a na 25 seriálů. Kromě známého seriálu Most třeba i film Masaryk.

Rozhovor
Foto HBO

Kompletní magazín se spoustou dalších článků najdete volně ke stažení na

Available on App Store Get it on Google play PC a MAC