Cítím se jako motivátor a informátor
Foto Cartoon Network
S Kovym jsme se potkali na rozkvetlém pražském Vítkově, kde zrovna natáčel video ke kampani Ten správnej gang – buď kámoš a postav se šikaně. Rozhovor probíhal na terase a kromě vztahu Kovyho k televizi jsme zvládli probrat, jakým způsobem vybírá témata svých videí a jak se cítí v roli populárního YouTubera.
Kovy, máš televizi?
Abych řekl pravdu, tak nemám. Tedy u sebe na bytě ne. Když přijedu k rodičům, tak tam televize je, takže mám přehled. Tak a teď můj rozhovor neotisknete, když nemám TV (smích).
Když už se dostaneš k TV, co rád sleduješ?
Mám třeba moc rád záznamy divadelních představení. I proto, že spousta z nich se už nehraje. Moc rád koukám samozřejmě na filmy a občas i na seriály. To mě baví moc.
Ptám se, protože ty působíš na úplně jiné platformě, než je televize. Jak vidíš jako YouTuber budoucnost TV?
Myslím, že klasická TV nikdy úplně nezmizí. Lidi pořád budou chtít zapnout svou oblíbenou stanici a dívat se, co tam zrovna běží. Jsem moc zvědavý, jak se k fenoménu TV postaví nejmladší generace.
Jakým způsobem vybíráš témata svých videí?
Nejvíc mě na přípravě videí baví to, že se sám něco nového dozvím. Například nedávno jsem dělal video o čínském sociálním kreditu (bodové hodnocení občanů čínskou vládou, pozn. redakce), což pro mě bylo úplně nové. Načetl jsem si o tom spoustu věcí, rozšířil jsem si obzory a doufám, že se díky videu něco nového dozví i moji diváci. Vybírám tedy podle toho, co mi zrovna přijde zajímavé, aktuální a jaké téma mě baví.
Nejhorší je mlčící většina, co si říká, tohle vlastně není můj problém
Myslíš při volbě témat na to, aby to zajímalo tvoje pravidelné diváky? Nebo se naopak občas vydáš do úplně jiných vod a na publikum myslíš až v druhé řadě?
Beru to tak, že já jsem ten filtr. Když to zajímá a baví mě, bude se to líbit i lidem, kteří mě sledují. Určitě myslím na to, aby to nebylo moc seriózní a monotónní, snažím se to prokládat nějakým humorem a vtipem. V podstatě dělám infotainment, kombinaci informace a zábavy.
Svoje videa často prokládáš hláškami z českých filmů, cituješ tam klasická díla. Některá jsou tak stará, že už je tvoje publikum možná ani nezná. Jak na to reagují?
Nesetkal jsem se s tím, že by někdo psal, co je to za film. Myslím, že to berou spíš tak, že tam ta scénka zapadá jako vtip. Naopak myslím, že to může fungovat jako generační průnik, když na moje videa koukají lidi s rodiči nebo prarodiči, kteří ty filmy určitě znají, a jsou jim právě filmové prostřihy bližší než téma videa. Já tyhle klasiky miluji, mám je nakoukané od Cimrmana přes Divadlo Sklep až po klasické filmy s Milošem Kopeckým či Vlastimilem Brodským.
Často se ve videích věnuješ společensky důležitým tématům. Diváky informuješ, ale třeba se snažíš i změnit názor lidí na danou věc. Jak tady vnímáš svoji roli?
Cítím se jako motivátor a informátor. Což znamená, že otevřu téma a rád bych, aby se lidi o věc zajímali dál. Občas je to tanec na tenkém ledě, ale snažím se balancovat. Témata vybírám tak, aby rezonovala.
Jedno z takových témat je určitě i šikana, což je hlavní motiv kampaně Cartoon Network s názvem Ten správnej gang – buď kámoš a postav se šikaně, které jsi tváří. Jak jsi se dostal k tomuto tématu?
Kampaň mě zaujala, protože téma šikany vnímám jako jedno ze skupiny těch významných problémů, které jsem ve svých videích ještě nepokryl. Nikdy jsem naštěstí nebyl v roli šikanovaného. Nebyl jsem ale ani hrdina, jenž by se šikanovaného zastal a řekl, nechte ho být. Vždycky jsem byl jen přihlížející. A to je největší skupina lidí, mlčící většina, co si říká, tohle vlastně není můj problém. Moje video k tomuto tématu tedy beru z perspektivy člověka, co vždycky stál opodál, mlčel a říkal si, že to nějak přejde.
S mlčící většinou má nejen český národ bohaté zkušenosti. Myslíš, že je to s nastupující generací lepší a lidi už jsou více ochotni se ozvat, když se děje nějaké bezpráví?
Nějaké vzorce zůstávají stejné, ale myslím, že mentalita lidí se trochu mění. Co se šikany týče, je to celosvětový problém, který nikdy nezmizí. Ale nesmíme ji brát jako samozřejmost. Já to tak jako dítě bral. Myslel jsem, že je to prostě součást života a nedá se s tím nic dělat. A to je ten nejhorší pocit, kterému může mladý člověk podlehnout.
Karel Kovář, alias Kovy (* 11. září 1996, YouTuber)
Populární český YouTuber, vloger a moderátor vystupující pod jménem Kovy. Na svém hlavním YouTube kanálu (Kovy) má v současnosti přes 750 tisíc odběratelů. Jeho dosud nejsledovanějším videem je parodie na píseň „Despacito“, které dosáhlo hranici 10 milionů zhlédnutí. Jeho tvorba se zakládá na infotainmentu (propojení informací a zábavy) a prostřednictvím svých videí se snaží bořit předsudky ve společnosti.