Vendée Globe
Foto Profimedia.cz
Pokud jste fanoušky jachtingu, netřeba projekt představovat. Pokud jste fanoušky sportu obecně, ale k téhle odnoži jste ještě neměli možnost přičichnout, dovolte mi povyprávět vám o závodě, který je principem stejný jako jakýkoliv jiný – jen trvá tři měsíce v kuse. Někdy se v něm umírá a sledovat jej je stejně epické, jako koukat na akční film.
Rozhodčí vás tu nezachrání. Když na hráče zaútočí protivník, kterým je zde matička příroda, není mu pomoci. Žlutá karta jí nezabrání v tom, aby patnáct metrů vysokou vlnou převrátila loď a poslala ji na dno oceánu. V sázce je tu jednak život, jednak jachta za sto čtyřicet milionů korun. A to nejdrastičtější na tom je, že hráč je na tu loď sám. Bez pomoci posádky ovládá šedesáti-stopou plachetnici, a to přes sto dní. Kdy spí? Když to jde. Jede se totiž nonstop. Přestávkami na spaní si akorát tak zaručí prohru. Takže i když proti němu stojí řada dalších závodníků, z nichž každý se chce dostat do cíle co nejdříve, v těchto brutálních podmínkách se ze soupeřů vlastně stávají kolegové. A předepsaná trasa? Je to poměrně přímočaré. Prostě obeplout zeměkouli.
Zprávy z moře
O těch kolezích to nebyla nadsázka. Kolegialita, kterou je možné v tomhle závodě vidět, občas dohání diváky k slzám dojetí. Tak například před pár dny se v Jihoindickém oceánu jachta závodníka Kevina Escoffiera rozlomila na dva kusy poté, co narazila do vlny v rychlosti, kdy voda přestává být měkkou. Bez problémů, řekli byste si, takový obrovský závod, plus dnešní technologie znamená, že závodník bude okamžitě nalezen a letecky či po vodě dopraven na souš. Jenže tohle není bezpečné hokejové hřiště se zdravotníky s nosítky připravenými zasáhnout. Pětatřicetiletý Escoffier nejdříve skoro dvanáct hodin přežíval na záchranném člunku, aby ho nakonec galantně nabral jednašedesátiletý soupeř Jean Le Cam, který tím sice ztratil čas, ale jak říkám – kolegialita. Z Le Camovy lodi Escoffiera nakonec přebrala francouzská armáda, která ho bezpečně dovezla na La Reunion. Když slyšíte závodníky mluvit o svých soupeřích, v jejich hlasech nezní zášť nebo nepřátelství. To jde možná u boxu, kde v jádru o nic vážného nejde. Tady uslyšíte obdiv a superlativy.
Favorit?
Kdo to tentokrát vyhraje, je složité odhadnout. Favoritem byl od začátku Brit Alex Thomson na jeho černo rudé lodi sponzorované Hugo Boss, ten je teď ale mimo závod poté, co se mu poničilo kormidlo. Podobný osud potkal řadu dalších závodníků, včetně například Sam Davies, jejíž loď jedné noci narazila do jakéhosi objektu v moři a bylo po všem. To se mimochodem stává poměrně často. Že závod nedokončí zhruba polovina závodníků, je celkem normální. Současným vedoucím koněm je teď zrovna šestatřicetiletý Francouz Charlie Dalin a náš hrdina Le Cam se pyšní pátým místem. Ale až tento článek budete číst, karty budou už zamíchané zase jinak. Dalin má jen osmi set kilometrový náskok, což v tomhle závodu nutně tolik neznamená. Na druhou stranu vede celkem stabilně už od chvíle, kdy skupina opustila břehy Brazílie, takže pokud si na někoho chcete vsadit, vaše šance jsou zde vysoké.
Poslední krutý sport?
Pryč jsou ty doby, kdy gladiátoři bojovali na život a na smrt v arénách, sporty, které obsahovaly výrazný risk pro závodníky, postupně vymřely. Pokud vám tohle chybí a máte pocit, že je čas na trochu toho gladiátorství, kde jde o život a záchrana nečeká o pár metrů dál, kde není muž v obleku, který souboj ukončí, když půjde do tuhého, kde se bojuje proti soupeři, který nemá slitování, dejte Vendée Globe šanci. Blíž k starověkým arénám, opravdovému nebezpečí a skutečnému dobrodružství už nebudete.
Zajímavosti
Aktuálně vedoucí trojice
1. Charlie Dalin
2. Thomas Ruyant
3. Yannick Bestaven
Nejlepší vzdálenost ujetá za 24 hod.
Sébastien Simon, 509 námořních mil
Nejvyšší rychlost
Sébastien Simon, 21,2 uzlů
Vyřazení závodníci
Nicolas Troussel, Kevin Escoffier, Alex Thomson, Sébastien Simon, Sam Davies
Délka závodu
44 000 km
Start a cíl
Les Sables-d'Olonne, Francie
První ročník
1989
Rekordní čas
74 dní, 3 hodiny a 35 minut (Armel Le Cléac'h)
Průměrný čas
cca 100 dní