Premiéra nových pravidel Formule 1
Foto Sport 1
Sledujte na Sport 1 HD a Sport 2 HD na skylink Live TV
Už 17. července se na okruhu Silverstone odehraje zásadní revoluce v šampionátu F1. O startovací pozici zde totiž historicky poprvé rozhodne 100km sprint!
Britská trať Silverstone je vůbec první destinací, kde se odehrál závod seriálu Formule 1. Letošní Velká cena, která se zde uskuteční o víkendu 16.–18. července, ale tak úplně tradiční nebude. Ba naopak, na trati se totiž odehraje další důležité prvenství – jako na prvním ze tří víkendů letošního šampionátu se zde totiž bude zkoušet zásadně změněný formát kvalifikací. Co bude obnášet?
Klíčovou novinkou je sobotní sprint o délce 100 km, což je přibližně třetina rozsahu hlavního závodu. Během něj nebude povinný jediný pit stop, týmy však budou mít k dispozici dvě sady pneumatik. Aktivní bude během sprintů rovněž i systém DRS. Na Velké ceně Británie je tomuto krátkému závodu vyhrazena půlhodina v čase 16.30–17.00.
Všechno bude jinak
Během sprintu se pak rozhodne nejen o startovacích pozicích pro hlavní nedělní závod, ale rozdávat se budou i body do celkového žebříčku – vítěz obdrží tři, druhý v pořadí dva a bronzový jezdec jeden. To by mohlo učinit atraktivnější zejména souboje mezi týmy ve spodních částech žebříčku.
A co vlastně vedení F1 k této změně vedlo? Nový formát by podle nich měl pomoct k vyrovnanější soutěži mezi jednotlivými stájemi, protože samotný výkon jednotlivých monopostů již nebude hrát tak významnou roli. Výrazně přispět by novinka měla také k větší atraktivitě pro diváky, kteří se mohou těšit na jeden velmi napínavý a intenzivní závod navíc.
Týmy jsou spokojené
Větší interakci s diváky si pochvalují i šéfové jednotlivých stájí, kteří změnu takřka jednohlasně podpořili. Ti zároveň oceňují i to, že jejich jezdci budou mít během velkých cen větší množství akce – sprint závod totiž původní třífázové kvalifikace nenahradí, ale pouze doplní.
Jak tedy bude takový víkend vypadat? Nově se místo pátečních dvou tréninků pojede pouze jeden, na odpoledne poté připadne právě klasická časová kvalifikace.
Během ní se ovšem nerozhodne o pořadí v samotném závodu, nýbrž o startovních pozicích pro sobotní sprint. Tomu bude předcházet ještě druhý dopolední trénink. Hlavní závod pak zůstane tradičně nedělní záležitostí.
Kromě Silverstonu by měl být nový formát testován také na Velkých cenách v Itálii a posléze v Brazílii, ačkoliv zejména druhý jmenovaný závod je s ohledem na pandemickou situaci v zemi zatím značně nejistý. Tři dny závodění ve Velké Británii ale už můžeme považovat za jisté – nenechte si je ujít a sledujte jednu z největších změn v historii seriálu už o víkendu 17.–18. července!
Nové podmínky kvalifikace
Pátek
FP1: 60 minut (dvě sady pneumatik dle výběry týmu) / Odpoledne kvalifikace v tradičním formátu (pět sad měkkých pneumatik)
Sobota
FP2: 60 minut (jedna sada pneumatik dle výběru týmu) / Sprintová kvalifikace na 100 km (dvě sady pneumatik)
Zajímavosti
Na Silverstone se v roce 1950 odjel první závod Formule 1. Od té doby se okruh výrazně změnil, naposledy v roce 2012, kdy byl přesunut start.
Silverstone patří s průměrnou rychlostí kolem 250 km/h k nejrychlejším okruhům seriálu.
Za první tři místa v kvalifikaci se udělují 3, 2 a 1 bod do tabulky. Pro srovnání – za samotný závod je to 25/18/15.