Sport

Nová, nebo stará? Každopádně velmi italská

 Velká cena Emilia Romagna – sportovní pořad
Skylink Live TV

Sledujte na Sport 1 HD a Sport 2 HD na skylink Live TV Sledovat

Rok 2020 byl specifický. Pandemie covidu-19 decimovala svět a tradiční zaběhnuté pořádky vzaly za své. Na pozadí boje se zákeřnou nemocí se F1 snažila hledat cestu jak „přežít“ a zároveň poskytnout lidem rozptýlení v těžké životní situaci. Zrodila se Velká cena Emilia Romagna. 

Ta byla přidána do provizorního kalendáře, a i když byla plánována jako „jednorázový“ závod, vydržela až do dneška. Kvůli pokračující pandemii se vrátila do kalendáře i v roce 2021, kde nahradila odloženou Velkou cenu Číny. Lewis Hamilton získal pole position a Max Verstappen vyhrál dramatický závod za hustého deště. V roce 2022 Verstappen své prvenství obhájil a na závod konaný na ikonickém okruhu v Imole se můžeme těšit i letos.

Jižně od Bologni, severně od San Marina v nitru malebného regionu Emilia Romagna jsou závody velmi tradiční. V roce 1980 se zde konala dokonce samotná Velká cena Itálie. Bylo to poprvé od roku 1948, kdy se italská GP nejela v Monze, která tehdy procházela rekonstrukcí. Závod ovlivněný nehodou Gillese Villeneuvea vyhrál Brazilec Nelson Piquet a byla to zároveň i poslední Velká cena Itálie na Imole před návratem do Monzy. Imola svůj F1 lesk neztratila. V letech 1981 až 2006 se zde konala tradiční Velká cena San Marina. Ta přinášela fanouškům F1 po celém světě radost po dlouhé roky, ale přinesla také obrovský smutek. 1. května roku 1994 zde tragicky zahynul trojnásobný mistr světa Ayrton Senna. Velká cena San Marina se navždy zapsala tím nejčernějším písmem do historie F1 dvojnásob. Den před Sennovým tragickým nárazem havaroval v kvalifikaci rakouský jezdec Roland Ratzenberger. I on svým zraněním podlehl. Byly to první smrtelné nehody v F1 po 12 letech a zároveň poslední až do roku 2014, kdy zahynul při GP Japonska Jules Bianchi. Poslední Velká cena San Marina se konala v roce 2006 a jejím vítězem se stal Michael Schumacher. Od sezony 2007 uvolnila místo Velké ceně Belgie.

Nyní se můžeme těšit na čtvrtý ročník Velké ceny Emilia Romagna, která vrací zašlou slávu okruhu Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari. Ten je dlouhý 4 909 metrů a navzdory tomu, že do několika částí kola byly přidány zpomalující šikany, byl vystaven neustálým obavám o bezpečnost, zejména kvůli ploché zatáčce Tamburello. Ta byla velmi hrbolatá a měla nebezpečně malý prostor mezi tratí a betonovou zdí bez bariéry z pneumatik. V roce 1987 Nelson Piquet těžce havaroval během tréninku po selhání pneumatiky a kvůli zranění vynechal závod. V roce 1989 havaroval Gerhard Berger se svým Ferrari v Tamburellu po poruše předního křídla. Vůz se po prudkém nárazu v rychlosti 300 km/h okamžitě vznítil, ale díky rychlé práci záchranářů Berger přežil. Havarovali zde také Michele Alboreto či Riccardo Patrese při testování pro tým Williams. Kvůli těmto událostem byla zatáčka Tamburello výrazně upravena, a i když je F1 stále velmi nebezpečná, s hazardem dob minulých nemá dnešní okruh v Imole již naštěstí moc společného.

 Velká cena Emilia Romagna

Sport
Foto Profimedia.cz
Sport 1 HD a Sport 2 HD neděle 21. 5. Můj TV program Satelitní televize: Kombi+, Kombi+ Apple TV+, Komplet, Multi, Premium a Smart Internetová televize: Kombi+, Kombi+ Apple TV+, Kombi+ HBO, Multi, Premium a Smart

Kompletní magazín se spoustou dalších článků najdete volně ke stažení na

Available on App Store Get it on Google play PC a MAC