Návrat Titánů – Formule 1 se vrací
Foto Sport 1, Sport 2
Chvíli spali. Potřebovali si trochu odpočinout. Nyní jsou titáni zpět připraveni k velké bitvě sezóny 2016. O kom je řeč? Možná o těch nejvlivnějších z nejvlivnějších – o monumentálních monstrech v podobě prestižních automobilek. Platforma, na které se utkají? Formule 1.
Titáni byli málem vyhubeni – což mohlo mít za následek úpadek a zánik seriálu nejrychlejších vozů světa: monopostů Formule 1 – když přišla ekonomická krize v roce 2008. Silné značky jako Toyota, Honda, Renault nebo BMW se daly na úprk. Zůstaly po nich následky jejich nenasytnosti, se kterými se menší, na automobilkách nezávislé týmy (například Williams), jen těžko uměly poprat. Ta doba je ale definitivně pryč. Honda se vrátila již vloni. Předtím nastoupil Mercedes. A letos se vrací Renault. A nesmíme zapomenout na vlajkovou loď F1 – Ferrari.
Kdo teď velí
Loňská sezóna 2015 byla v podání Mercedesu tou nejdominantnější v historii F1. I když tým Ferrari vlastní zásluhou i díky Sebastianu Vettelovi dokázal Mercedes třikrát překonat, na poměry F1 to bylo málo. A to se má letos změnit. Jak?
Motory jako ze sci-fi
Odpustíte-li ten výraz, tak klasické spalovací motory „smrdí“. Je to dáno relativně nízkou účinností spalování paliva, ať už je to benzin nebo nafta. Zbytkovým produktem této relativně nízké neúčinnosti jsou výfukové zplodiny. Moderní pohonné jednotky seriálu Formule 1 dokážou z těchto odpadových plynů recyklovat velké množství odpadové energie. Recyklují je transformací do energie elektrické, kterou pak vrací zpátky do motoru (tak, že pomáhá roztáčet klikovou hřídel, kterou jinak pohání spalování benzinu či nafty), aby mohl pracovat o to více, aniž by k tomu potřeboval extra benzin nebo naftu. Stejně pracuje i obdobný systém, který ale nerecykluje výfukové plyny, ale odpadovou část kinetické energie při brzdění.
Dost techniky: vtip je v tom, že současné vozy Formule 1 jezdí stejně rychle jako například před třemi lety, ale potřebují k tomu o třetinu méně paliva! Levnější a ekologičtější pohony jsou velmi vděčná témata. Proč utrácet víc, když vás provoz milovaných aut může stát méně? A Formule 1 na tomto principu staví. A zvládá u toho ještě závodit.
Mercedes v čele
Nebo Renault? Který se do Formule 1 vrátil jako tovární tým? Prostě souboj titánů: Ferrari, Mercedes, Renault a Honda. Nebo titánů, jako jsou Hamilton, Vettel, Räikkönen, Rosberg, Alonso či Button? Pravda, Renault nebo Hondu ještě čeká trocha práce, než budou moci bojovat o titul mistra světa. Ale od Ferrari se to očekává už letos. Zvládne to? Protože pokud ne, pak to bude považováno za selhání možná nejznámější automobilové značky světa.