Mercedes vyzývá Ferrari a Red Bull k bitvě
Foto Getty Images
Sledujte na Sport 1 HD a Sport 2 HD na skylink Live TV
Celou historií šampionátu formule 1 se táhnou příběhy dominantního působení některého z týmů. Svého času to byl McLaren, Williams, Ferrari a později také Red Bull či Mercedes. Mezi těmito dominantními érami jsou pak období, kdy jsou výsledky spíše turbulentní a hodně těžko předvídatelné. A vypadá to, že v takové éře se právě nacházíme!
Mercedes na konci loňské sezony získal osmý titul mistra světa v řadě. Ferrari v letech 1999 až 2008 získalo také osm titulů, takže se dá říci, že éra Mercedesu v letech 2014 až 2021 není zas úplně něco nového. Dochází ale k velké změně: pořadatelé formule 1 totiž zavedli výrazně nová pravila, podle kterých se konstruují a vyrábí monoposty F1. To má vliv na zcela odlišnou filozofii fungování aerodynamiky formulí. Takové změny vždy mají vliv na to, že se přeskupí síly. A Mercedes neodhadl ty své.
V úvodních pěti velkých cenách letošní sezony vozy Mercedesu fungovaly tak špatně, že na špičku pole ztrácely téměř jednu sekundu na kolo. Ve světě formule 1 je to enormní rozdíl. V kvalifikaci na druhý závod sezony, Velkou cenu Saúdské Arábie, byl rozestup mezi vítězným Red Bullem a druhým Ferrari 0,025 sekundy. To už se dá říci, že jsou to solidně vyrovnaná auta. George Russell, který se v Mercedesu stal novým týmovým kolegou Lewise Hamiltona, měl ve stejné kvalifikaci ztrátu 0,904 sekundy!
Na vině je vysoká nestabilita auta nejen v zatáčkách, ale překvapivě i na rovinkách. Nové technické regule totiž zavedly v podlahách aut tunely, které kvůli fenoménu ztráty aerodynamického vztlaku auto destabilizují, a to se pak divoce houpe nahoru a dolů ve vysoké frekvenci. Jakákoli šance na obhajobu titulu pro tým nebo šance na zisk osmého titulu pro Lewise Hamiltona se začala rychle rozplývat.
Ale po pěti velkých cenách přišel Mercedes s vývojovými úpravami vozu tak, že se mu podařilo vyřešit problém popsaného skákání. George Russell dokázal dostat auto na stupně vítězů ve Velké ceně Španělska a kolega Hamilton byl v cíli za ním na pátém místě. Je to situace, kterou mnozí začali chápat jako velký zlom: zatímco v úvodu sezony mezi sebou vyrovnaně bojují jezdci týmů Red Bull a Ferrari (hlavně tedy Max Verstappen a Charles Leclerc), po Španělsku se k nim má jako třetí tým připojit Mercedes! Sledovat bitvy o co nejlepší umístění na startu v kvalifikacích a stupních vítězů v závodech ne mezi dvěma, ale hned šesti piloty, to má šmrnc další výjimečné sezony.
Musíme si samozřejmě potvrdit, zda tomu tak skutečně je. Během nejbližších závodů v ázerbájdžánském Baku a kanadském Montréalu, které budou živě odvysílány na programech Sport 1 a Sport 2 HD se Mercedes po odstranění problémů s poskakováním konečně dostane k možnosti auto přirozeně ladit, a tím zrychlovat. A není úplně bez šance, protože nad ostatními jeho dvěma hlavními soupeři visí strašák nespolehlivosti: Max Verstappen vypadl kvůli technickým problémům už ze dvou závodů a Charles Leclerc z prvního místa ve Španělsku. A to je velké bitvy teprve začátek.