Jak to vypadá, když se odborník na temné kouty lidské duše David Fincher podívá na stav jednoho zdánlivě dokonalého amerického manželství? Jako tato adaptace bestselleru o ženě, která zmizela, a manželovi, který ji chce najít, než ho zatknou za její vraždu.
Amy se ztratila v den pátého výročí svatby s Nickem. Vše naznačuje, že nezmizela dobrovolně. Zoufalý manžel organizuje rozsáhlé pátrací akce a snaží se dělat vše možné pro to, aby se jeho žena našla. Pokud možno živá. Paralelní policejní vyšetřování kromě Amy hledá i člověka, jenž má její zmizení na svědomí. A jeho stopy ukazují právě na Nicka. Kdo to vlastně je? Trpící oběť zločinu, nebo cynická zrůda, která vodí policii i veřejnost za nos, aby ze sebe sňala podezření? A jaký byl doopravdy jeho vztah s Amy?
Na první pohled otřepanou zápletku o zmizení a stavu jednoho manželství dokázala spisovatelka Gillian Flynn přetavit v kriminální psychologický román, jenž svými nečekanými zvraty uchvátil čtenáře. A to nejen v USA, kde bylo během půl roku 2012 prodáno více než dva miliony výtisků. Filmová verze na sebe nenechala dlouho čekat. Scénář k ní si Flynn napsala radši sama. Jak je jejím zvykem, dokázala překvapit i v něm…
Jejího scénáře se pak chopil jeden z nejuznávanějších současných režisérů David Fincher, který ve filmech jako
Sedm, Hra, Klub rváčů nebo Muži, kteří nenávidí ženy ukázal, jak dobře se vyzná v temných zákoutích lidské duše. Do hlavní role Nicka Dunnea obsadil Bena Afflecka, držitele Oscara za scénář k dramatu Dobrý Will Hunting a za produkci thrilleru Argo. Role jeho ztracené ženy Amy pak přinesla slávu a oscarovou nominaci britské herečce Rosamund Pike, do té doby nejznámější z vedlejších rolí v romanci
Pýcha a předsudek a bondovky Dnes neumírej. Fincherova verze je divoká jízda moderní mediální kulturou, vedoucí do temných hlubin dnešního amerického manželství, kde s černým humorem odkrývá jeho nespolehlivé sliby a nevyhnutelné klamy.
Gillian Flynn bez Finchera
Po úspěšné Zmizelé se do kin dostala i druhá filmová adaptace knihy Gillian Flynn, Temné kouty. Příběh Libby, která po třiceti letech neochotně zkoumá, co se vlastně stalo v noci, kdy měl její starší bratr vyvraždit její rodinu, natočil Francouz Gilles Paquet-Brenner. Ten si i napsal scénář. Kritický i divácký ohlas filmu byl ovšem výrazně menší než u Zmizelé.
Fincher bez Gillian Flynn
Dvaapadesátiletý americký filmař se ve Zmizelé k dílu Gillian Flynn dostal poprvé, knihy ovšem adaptuje často. Podle románové předlohy natočil detektivku Muži, kteří nenávidí ženy a Klub rváčů, Podivný případ Benjamina Buttona vycházel z povídky F. Scotta Fitzgeralda. Za jeho filmy Zodiac a Social Network stojí literatura faktu.
Gillian Flynn o adaptování své vlastní knihy
„Ten román má docela komplikovanou a provázanou zápletku a není jednoduché ji zeštíhlit, protože její kousky jsou navzájem dost propojené. Takže mou největší starostí bylo zachovat onu zápletku a zároveň zajistit, aby film nevypadal strojeně. Chtěla jsem najít prostor pro nuance, vztahy a postavy, pro černý humor a divné momenty, protože ty jsou tím děsivým, toxickým srdcem mého příběhu.“
David Fincher o spolupráci s Gillian Flynn
„Gillian je pracovitá a svědomitá. Není z těch, kteří z nějakého důvodu mlží, odvádějí pozornost nebo obhajují své nápady. Své oblíbené pasáže klidně zmasakruje. Obdivuju nejen její pracovní morálku, ale i způsob, jakým píše – jako divák ve druhé řadě kina s popcornem v ruce.“