Zločiny a poklesky
Foto AMC
Sledujte na AMC na skylink Live TV
Depresivně dramatický příběh s ironickým humorem – tušíte, kdo by mohl natočit něco takového?
Odpověděli jste správně. Jedině Woody Allen, nejslavnější milovník New Yorku na světě, může natočit film o dvou mužích, kteří jsou zklamaní životem, nevychází jim milostné vztahy a do toho všeho se zapletou ještě i do nějaké vraždy. Allen vám představí pohnutý osud očního lékaře, který si objedná „odstranění“ své milenky, a dokumentaristy, jemuž vlastní švagr přebere milovanou ženu. Zločiny a poklesky bývají označovány za vážnější Allenův film – ano, je tu citelná skepse i kritika dnešního světa, ale o Allenův pověstný humor rozhodně nepřijdete.
Cliff Stern: „Naposledy, kdy jsem byl uvnitř ženy, to bylo, když jsem byl na prohlídce Sochy svobody.“
Judah Rosenthal je respektovaný oftalmolog (Martin Landau). Žije si na vysoké noze, jezdí Jaguarem a postavil nové křídlo v nemocnici. Jak by takový bohulibý a dobrotivý lékař mohl udělat něco špatného? Nic neukradne, nikoho nepoškodí, „jen“ je zodpovědný za vraždu ženy, která ho miluje. Ta musí zemřít nikoli kvůli svým citům, ale kvůli pohodlí pana doktora. V této nejtemnější a možná i nejcyničtější Allenově komedii – ano, podle nás komedii – se vejde do jednoho příběhu vražda i rozjímání o Bohu.
Zkouška na Match Point – Hru osudu?
Woody Allen natočil desítky filmů (celkem téměř 50), takže se často k některým tématům vrací, navíc s oblibou. Na otázku viny a spravedlnosti velmi podobně nahlíží právě ve Zločinech a poklescích a Match Pointu, byť je dělí šestnáct let. Zatímco v Match Pointu (2005) se drží noirové atmosféry a hlavní hrdina si v závěru nad svým zločinem sice „omyje ruce“, ovšem výčitek se zřejmě nikdy nezbaví, ve Zločinech nechává tyto otázky na Bohu, který v Allenových filmech nikdy neměl zrovna starozákonní podobu. A to ani když zde zazní věta: „Bůh tě vždy sleduje.“ Nad činem lékaře jako kdyby oči zavřel, a raději trestá nebohého nešikovného dokumentaristu (Woody Allen), který nic neprovedl. Paradox? Allenovský paradox.
Shakespeare z New Yorku
Právě postava filmaře vnáší do filmu komiku a celý příběh odlehčuje. Stejně jako Shakespeare zde Allen pracuje s technikou zrcadlení: poklesky králů se odrážejí v chování nižších vrstev, a tím jsou úspěšně karikovány. Zatímco Judah si spokojeně vraždí, Cliff bojuje se svou noční můrou a je donucen točit dokument o muži, jehož z duše nenávidí. Této situace Allen bravurně využívá k čemusi, co můžeme nazvat filmovým stand-upem hlavního hrdiny. Jeho komentáře vůči všemu a všem okolo jsou odzbrojující. Neustále se ptá, jak tohle všechno může Bůh dopustit. Odpovědí mu budiž Judahův blahosklonný klid…
Děj je natolik komplikovaný, různě propojený a scénář nadmíru geniální, že vám ho na pár řádcích nelze převyprávět. Tohle musíte vidět sami!
Zločiny a poklesky
Režie Woody Allen
Scénář Woody Allen
Obsazení Martin Landau, Woody Allen, Mia Farrow, Alan Alda, Anjelica Huston, Claire Bloom, Joanna Gleason
Délka 104 min.
Rok 1989