Vizionářský thriller Očista si pohrává s tou nejhorší noční můrou: co se stane, když bezuzdné násilí vtrhne přímo do našeho domova, mezi naše nejbližší.
Amerika blízké budoucnosti se na první pohled jeví jako ráj na zemi: nezaměstnanost je na zanedbatelné úrovni a kriminalita téměř vymizela. Vše je ale doslova vykoupeno krví. Hlavním důvodem zdánlivé idyly je totiž noc nazývaná Očista. Na dvanáct hodin v roce je dovoleno páchat jakékoliv zločiny, zatímco jsou všechny složky záchranného systému mimo provoz.
Ti, kdo si to mohou dovolit, noc přečkají ve svých opevněných domech, zatímco venku umírají lidé bez domova či méně majetní. Jsou tím zabity dvě mouchy jednou ranou – u těch, co to mají zapotřebí, se uvolní za celý rok nastřádaná agrese, a zároveň se zúží řady těch nejslabších členů společnosti. Tentokrát to ale bude alespoň v jednom případě jinak.
Půjde do tuhého
Majetná rodina Sandinových se zprvu ničeho neobává, vždyť se její hlava v podání Ethana Hawkea živí prodejem bezpečnostních systémů určených právě pro Očistu a jejich dům je vybaven tím nejlepším, co je na trhu k mání. Dospívající syn se však nevydrží dívat na zraněného muže, který před jejich dveřmi volá o pomoc. Brzy ale k domu dorazí krvežíznivý dav s jasným ultimátem: buď nám toho bezďáka vydáte, nebo přijedou bagry a povraždíme vás všechny.
Režisér James DeMonaco na sebe dříve upozornil hlavně jako scénárista thrillerů Vyjednavač či Útok na 13. okrsek a před Očistou seděl v režisérském křesle jen jednou, když v roce 2009 natáčel gangsterku Malý New York. Přesto se nebál položit ty nejpalčivější otázky: kam až dokáže zajít společnost ve svém volání po „zákonu a pořádku“ a jakou cenu je jedinec schopen zaplatit za to, aby si zachoval svoji lidskost?
Za hradbami
Očista je také kritikou současné americké společnosti, v níž jsou ti nejchudší a nejslabší vytěsňováni, přičemž o míře toho, jakou měrou člověk může čerpat veřejné blaho – například osobní bezpečí – rozhoduje hlavně tloušťka peněženky. Násilí, například to policejní, nejvíce dopadá na nemajetné, zpravidla lidi tmavé barvy pleti. A v průběhu hospodářské krize zchudlá, převážně bílá střední třída mezitím doma hromadí arzenály zbraní, které každou chvíli použije frustrovaný potomek ke krvavé lázni na svojí střední škole.
DeMonacův film zároveň tematizuje za oceánem i u nás pozorovatelný trend uzavírání se majetnějších před zbytkem společnosti, který nabírá podob například prostorově, mnohdy ale i plotem a sekuriťákem vymezených komplexů bytových či rodinných domů. Zároveň je to však akcí našlapaný thriller plný scén, při kterých leze mráz po zádech. Není divu, že po první Očistě byla natočena ještě dvě pokračování, která divácky vděčný námět dále rozvíjí.