Pořádná bankovní loupež se musí pořádně připravit. A u filmu, který o ní vypráví, to platí dvojnásob. Scenárista Russell Gewirtz psal thriller Spojenec pět let, další roky zabralo shánění financí a přeobsazování klíčových osob.
Čekání se vyplatilo. V rafinovaném scénáři není jediná škvíra, kvůli níž by mohla celá konstrukce popraskat. Banka je jedna, hlavní aktéři čtyři. Akci, která se týká bankovní pobočky přímo na Wall Street, naplánuje chladnokrevný stratég Dalton Russell. Proti němu stojí typický drsný newyorský polda Keith Frazier, detektiv se specializací na vyjednávání s únosci a uklidňování rukojmích. Banka patří zazobanci Arthuru Caseovi, který má uvnitř bankovního sejfu jisté dávné špinavé tajemství. A tak pověří bezskrupulózní právničku, aby kompromitující materiály z bezpečnostní schránky vyzvedla.
Kdo kope za čí zájmy, kdo má jakou motivaci? Gerwitz diváka znejistí už úvodním Russellovým proslovem přímo na kameru. Po titulcích, jež navodí atmosféru žhavého dne v multikulturním tavicím kotli New Yorku, následuje thrillerová jízda plná zvratů. Na ní je režisér Spike Lee vždy o zatáčku před publikem, kterému dávkuje informace s lišáckou rafinovaností a každou chvíli do placu přihodí nějakou parádičku navíc, ať už třeba jen nezvyklý záběr, nebo rovnou celou scénu jako skvostně natočený policajtský šrumec.
Herci ze sebe nejenže vydávají maximum, ale ještě hrají s téměř hmatatelnou radostí z vlastních možností, jež mohou naplno rozvinout jen pod taktovkou opravdu dobrého režiséra. Clive Owen neváhá v roli šéfa lupičů strávit půl filmu s tváří zakrytou maskou, Jodie Foster hraje právničku s nakažlivou ironií a ani Denzel Washington (Frazier) či Christopher Plummer (Case) nezůstávají pozadu. Pod vší tou vypravěčskou parádou ale leží i závažnější témata jako třeba zkoumání rasových, třídních a genderových stereotypů nebo stigma peněz vydělaných na holocaustu. Obě roviny – žánrová zábava a společensky naléhavé poselství – se bohužel propojují jen občas, ale to je jen malá piha na kráse téhle vtipné žánrovky.
Verdikt: Solidní zástupce podžánru thrillerů o vykrádání bank přitahuje rafinovaným scénářem a skvostným hereckým obsazením, ale o závažnější přesahy se snaží trochu nuceně.