Filmová recenze – Švédský kopec (chytré) srandy
Foto Aerofilms

Chytrý, vtipný a až mrazivě výstižný: Ruben Östlund natočil film, jenž aspiruje na událost roku, divácky navíc zcela univerzální. Jmenuje se Trojúhelník smutku a bude vám z něj všechno, jen ne smutně.
Švédský režisér už několik let platí za miláčka artového publika, důvtipnou novinkou však míří od vyhraněného k masovému. O fajnšmekry se přitom nepřipravuje – Trojúhelník smutku uspokojí rovným dílem hledače poselství i nezávazné zábavy.
Příznačné pro celkový tvar jsou ostatně už jeho první minuty odehrávající se na castingu mužských modelů. Polonazí chlapci předvádějí různé druhy pózování (čím luxusnější značka, tím zavilejší výraz) a celé je to současně bohapustá zábava i trefná metafora světa, jenž chce být za každou cenu korektní a rovnostářský. Trojúhelník smutku má tři odlišně laděná dějství. V prvním ústřední pár, influencerka Yaya (Charlbi Dean) s přítelem Carlem (Harris Dickinson), rozehrává přesnou etudu na téma „Kdo zaplatí drahou večeři.“ Druhé nám skrze panoptikum pasažérů luxusní jachty naservíruje nejen dokonalé podobenství společnosti, ale i jeden z nejextrémnějších diváckých zážitků v podobě prozvracené večeře, kde padají zábrany i masky. Třetí pak představuje variaci na survivalové reality show, kde vztahy definují úplně jiné věci než zlaté rolexky a platinové kreditky.
To, co by v rukou méně nadaného tvůrce vyznělo jako vyšumělé klišé, dokázal Östlund díky svému nespoutanému ostrovtipu a omračující režijní jistotě podat jako výsostnou a originální zábavu. Jeho novinku definují nejen a priori „velké scény“ (zmiňovaná kapitánská večeře s roztomilým Woodym Harrelsonem coby absolutní vrchol filmu a možná i kinematografie několika posledních let), ale i zdánlivě nedůležité drobnůstky, jež však často trefně dopovědí to, na co by jinde padly metry dialogů. Krásky pózující pro své instaúčty. Luxusní hotelové pokoje, v nichž je tolik spínačů na světlo, že raději zůstanete po tmě. Sisyfovské cídění zapršených oken, před nimiž svorně zvracejí marxisté, kapitalisté a demokrati. Östlund má tolik co říct – a vám se na to bude skvěle dívat.
Trojúhelník smutku

Režie Ruben Östlund
Obsazení Harris Dickinson, Charlbi Dean Kriek, Dolly De Leon, Zlatko Buric, Iris Berben, Vicki Berlin, Henrik Dorsin
Délka 142 min.
Rok 2022