Stehlík
Foto HBO
Sledujte na HBO2 na skylink Live TV
Theodorova matka byla zabita při bombovém útoku. Chudák Theodor v té době ještě neměl ani občanku, takže se s tím psychicky těžko srovnává. Poznamená to celý jeho život, na druhou stranu ho to dělá i zajímavějším. Paradoxně. Je to klasické velkolepé téma, typ filmu, který zasahuje diváky hluboko v duši a ten zásah si budou pamatovat ještě léta.
Tak proč to nemá skvělé recenze? Proč to s tím „zásahem diváků“ nakonec není tak horké? Vždyť to nese všechny atributy vysoce hodnotného dojáku. Odpovědí je asi to, že to těch požadovaných atributů má až příliš. Takové téma je totiž hrozně široké a lze na něj nahlížet ze sta rozdílných úhlů… A film se o ně pokouší o všechny. Zlé jazyky jej nazývají plochým, ale to není tak docela fér. Projekt se prostě dotýká tolika „velikých témat“, že přes jejich vrcholky buď přejedete letmo, nebo film každých deset minut budete zastavovat, den dva vstřebávat obsah a pak pokračovat další desetiminutovkou.
Proč to tak je?
Protože je to natočeno podle knihy a knihy si tohle dovolit můžou. Není problém sázet velikou věc za velikou věcí, čtenáři si to rozfázují, jak potřebují. Jenže filmy už z podstaty tohoto média musí vypíchnout jen to nejdůležitější a na to se pak soustředit. Nehrajeme si na filmové vědce, ono se to takhle s nadhledem jednoduše říká. Ale je to pravda. Proto čtenáři budou vždycky remcat, že knižní předloha je lepší a žádný film ji nemá šanci věrně ztvárnit. No nemá. Jenže filmy nemají ztvárňovat. Jde o jiné médium. Točit film podle knihy je stejné jako točit film podle obrazu.
Když vám na něčem moc záleží, může vás to zničit
Stejně to stojí za to
Jedná se totiž o zatraceně silný příběh, který sám o sobě stojí za zhlédnutí. A proč? Třeba proto, že ve snímku defiluje řada skvělých herců. A přestože jsou často stavěni do situací, kde buď nemají co hrát, nebo toho musí hrát víc, než se do jedné osoby vejde, se s výzvami vyrovnávají na jedničku. Za kamerou stojí totiž Roger Deakins a pokud jeho jméno neznáte, nechte si ho představit. Dá se totiž říci, že je to takový král všech kameramanů. Ač jsme tedy již vyjádřili své výhrady, jde rozhodně o film s velkým „F“ a přes všechny zápory to rozhodně nebude ztracený čas. Až to dokoukáte, budete nejspíš na vážkách – nebudete si jisti, jestli jste viděli film stojící za pět hvězd, nebo jen za dvě. Ale ten pocit ve vás bude růst a měnit se ještě několik dní.
John Crowley
Režisér. Většinou si bere na paškál veliká témata, má to tak nějak v krvi. Že ho zaujal právě tenhle námět, za jehož knižní zpracování dostala autorka Pulitzera a řadu dalších ocenění, bylo jasné. Netočí vyložené kasovní trháky, byť podle námětů a obsazení byste si to mohli myslet. Jestli jste viděli Brooklyn nebo Je tady někdo?, víte, co tím myslíme. Jisté ale je, že se vyplatí kariéru tohoto pána pečlivě sledovat. Jeho láska k těžkým předlohám a zádumčivý charakter některých jeho snímků, to jsou dva silné motivy, které umožňují spatřit světlo světa dost zajímavým projektům. Jeho další film The Dogs of Babel se Stevem Carellem v hlavní roli například pojednává o muži, jehož žena zemře a on se celý děj snaží přesvědčit svého psa, který u úmrtí ženy byl, aby mu o tom něco pověděl.
Ansel Elgort
Americký herec, zpěvák a DJ s přezdívkou Ansølo. Většinou je obsazován do dojáků, má na to obličej, nicméně občas odbočí i do akčních projektů, jako třeba jeho nedávný Baby Driver. Což je vtipné vzhledem k tomu, že hereckou kariéru začal krvavým hororem Carrie.
Stehlík
Režie John Crowley
Scénář Peter Straughan
Obsazení Ansel Elgort, Sarah Paulson, Aneurin Barnard, Finn Wolfhard, Nicole Kidman, Luke Wilson, Willa Fitzgerald
Délka 149 min.
Rok 2019