Filmová recenze – Síla matky
Foto Bontonfilm

České maloměsto, ukrajinská hlavní hrdinka a slovenský režisér: působí to překombinovaně, ve skutečnosti je však Oběť, celovečerní debut Michala Blaška, vzácně čistou výpovědí o našem světě.
Jméno slovenského filmaře není tuzemskému divákovi neznámé. Blaško stojí za realizací úspěšné minisérie Podezření a spolupracoval i na třetí řadě Případů 1. oddělení. V obém prokázal mimořádnou režijní zdatnost, a tak vlastně nepřekvapí, že si jeho novinku vybraly do programu festivaly v Benátkách a Torontu, a že ji Slováci posílají do boje o Oscara.
Oběť vznikala ve slovensko-česko-německé koprodukci a byť formálně umístili tvůrci její děj k nám, mohl by se odehrávat kdekoli. Téma relativizace viny či latentního rasismu, jakož i příběh matky hájící své dítě za hranici pravdy, to vše dělá z Blaškova filmu projekt univerzálně evropský, nikoli pouze lokální. Za hranice místa vzniku jde navíc i formálně – způsobem vyprávění, soustředěným na „člověka z okraje“ a jeho bezútěšný mikrokosmos, připomíná tvorbu bardů sociálně-kritické kinematografie, bratří Dardennů.
Středobodem dění je tu Irina (Vita Smačeljuk), čtyřicetiletá Ukrajinka usilující o české občanství, jejíž syn Igor skončí pomlácený v nemocnici. Ten jí zprvu tvrdí, že se stal obětí přepadení a policie obviní romské výrostky. Případu se okamžitě chytnou místní političtí aktivisté. Teprve když kauzu začnou řešit média a ustaraná matka získá kredit bojovnice za spravedlnost, přizná se syn ke lži a postaví ji před dilema, zda je víc svědomí, nebo synova budoucnost a společenský kredit.
Nutno říct že Oběť má velkou oporu v talentu Vity Smačeljuk, jejíž tvář je neproniknutelná a charisma magnetizující. Kamera se po většinu času soustředí jen na ni, vlastně neexistuje scéna, v níž by nefigurovala. Film nicméně funguje i zásluhou výrazové věcnosti, jež dokáže přirozeně prolnout intimní a společenskou rovinu. Kde by jiní sklouzli k plakátu (obzvláště když dojde na politiku, příležitostí je až až), zůstává Blaško osobní a naléhavý tak akorát. Což lze u debutu považovat skoro za zázrak.
Oběť

Režie Michal Blaško
Obsazení Vita Smačeljuk, Gleb Kuchuk, Alena Mihulová, Igor Chmela, Klaudia Dudová, Gabriela Míčová, Inna Žulina, Viktor Zavadil, Elizaveta Maximová
Délka 92 min.