Seznamte se: Lukašenko na Dunaji
Foto HBO
Sledujte na HBO na skylink Live TV
Jak se může neznámý právník závodu Skloobal Nemšová za necelý rok stát vedoucí postavou státu? A jak se mohl takový člověk stát téměř mytologickou silou ve slovenské politice od roku 1990 až do dneška? Vzestup a pád Vladimíra Mečiara na pozadí osobních vzpomínek filmově zpracovala Tereza Nvotová.
Politika byla vždy boj o moc, boj s mocí, boj o ovlivňování moci. Když Milan Čič na přelomu let 1989 a 1990 zakládal první slovenskou vládu po sametové revoluci, sotva ho mohlo napadnout, kam výběrové řízení na pozici ministra vnitra federaci zavede. Do výběrového řízení se totiž na doporučení Alexandra Dubčeka přihlásil veřejnosti neznámý podnikový právník, bývalý člen KSČ, STB sledovaný Vladimír Mečiar, který zkraje potichu, později velmi hlasitě přebral otěže moci ve státě.
O politiky s buldočím vzezřením i přístupem není v dějinách nouze, ale Mečiar se nenechá kategorizovat snadno. Někteří ho vidí jako otce slovenského národa, jiní jako mafiána nebo jako předchůdce neliberální demokracie Orbánovského typu. Možná nejlepší způsob, jak na rozporuplnou nedávnou minulost pohlížet, je zaujmout neutrální, naivní stanovisko. Podívat se na ni dětskýma očima.
Hraní si na Mečiara
Právě takto se látku rozhodla zpracovat Tereza Nvotová, které byl v době Mečiarova politického vzestupu pouze rok. Vyrůstala tedy v době, kterou bývalý premiér definoval s charismatem sobě vlastním. S kamarády si na začátku devadesátých let hráli na Vinnetoua, Sindibáda a na Mečiara. Jeho boxerská stylizace, nekompromisní přístup a kreativní práce s tajnými službami z něj dělají ikonu divoké transformace zemí východního bloku.
Pohlavkování novinářů, moudré hledění do ohně v Elektře (Mečiarova vila s pochybným financováním) i únos prezidentova syna jsou jistě skvělé náměty ke hře. Kam se hrabe fackovací duel Macka a Ratha? Ale jak Nvotová dospívala, kontext jeho působení vnímala více a více a film to také reflektuje. Spolupráce s SIS, náhodné rušení poslaneckých mandátů a schopnost vyčarovat 60 milionů lusknutím prstů – to jsou jen střípky z Mečiarova působení. Dokument kombinuje archivní televizní zpravodajství, výpovědi samotných aktérů a dětské vzpomínky na éru Lukašenka na Dunaji. Dohromady prostě bohatá mozaika.
S Pánom Bohom, idem od vás, neublížil som, neublížil som, žiadnemu z vás
První verzi filmu dala Nvotová dohromady ještě na FAMU, jako 45 minut dlouhý studentský dokument, ale zájem o látku ji brzy dotlačil k celovečernímu zpracování, které se do kin dostalo v roce 2017. Je otázka, jestli minulost takto blízkou vůbec jde popsat objektivně, ale režisérka se o to pokouší statečně. Prostor ve filmu každopádně dostal i sám bývalý premiér, který se v bývalém penzionu Elektra poněkud málomluvně ohlíží za svou kariérou. Ač Mečiar po roce 1998 vyhrál ještě jedny volby, do vlády už se nevrátil. Svou reputaci kontroverzního pater patriae už patrně sám nenapraví. Tento úkol, dojde-li vůbec někdy k jeho naplnění, tedy zůstane dokumentaristům budoucnosti.
Tereza Nvotová
Tereza Nvotová vyrůstala v Bratislavě a žije v Praze. Debutovala ve svých dvaceti letech kontroverzním celovečerním dokumentem Ježíš je normální!. Studovala na pražské FAMU, kde získala bakalářský titul na katedře dokumentární tvorby. Snímkem Špína zakončila studium na katedře hrané režie. Natočila několik dokumentárních filmů pro ČT, RTVS a HBO. Věnuje se také herectví.
Mečiar
Režie Tereza Nvotová
Scénář Tereza Nvotová, Josef Krajbich
Obsazení Vladimír Mečiar, Tereza Nvotová, Milan Žitný, Fedor Flašík, Fedor Gál, Petr Pithart, Michael Kocáb…
Délka 89 min.
Rok 2017