Filmy Luca Bessona prý kladou přílišný důraz na vizuální stránku na úkor příběhu. A jeho snímky se skutečně více podobají hollywoodským trhákům než ostatní evropské produkci.
Režisér, scenárista a producent Besson, který v březnu oslaví šestapadesáté narozeniny, rozhodně neměl nudné dětství. S rodiči, instruktory potápění, se neustále přesouval po letoviscích v Itálii, Jugoslávii a Řecku. Když mu bylo deset, vrátila se rodina do Paříže, aby se Bessonovi rodiče mohli rozvést. Rychle začali žít s novými partnery a malého Luca si přehazovali jako horký brambor.
„Měli svoje nové životy a já zůstal jako připomínka něčeho, co nefungovalo,“ říká s hořkostí v hlase Besson. „Přál jsem si zmizet, abych nepřekážel.“ Sen o práci jako mořský biolog se rozplynul, když se v sedmnácti málem utopil a kvůli zdravotním následkům musel nechat potápění. „Vzal jsem si tužku a papír a do dvou sloupců jsem sepsal, co všechno nemůžu dělat, respektive co mi jde,“ vzpomíná. „Vždycky jsem rád vymýšlel příběhy a fotil. Takže mi z toho vyšlo filmování.“
Duše propadlá filmu
Přes kamarádova bratra se stěží plnoletý Besson skutečně dostal na plac, a byť mnoho dalších let u filmu pracoval jen jako poskok, toto prostředí jej okamžitě uchvátilo. „Po prvním dnu na natáčení jsem zašel za svojí matkou a řekl jí, že se okamžitě vykašlu na školu,“ směje se Besson. „Krátce na to jsem natočil i svůj první amatérský film, který byl mimochodem hotovou katastrofou.“
Už tehdy načrtl námět, ze kterého o dvacet let později vznikla nápaditá sci-fi Pátý element. A začal také psát zárodek scénáře k filmu Magická hlubina. Film z roku 1988 zrcadlí Bessonovy vzpomínky na dětství, když vypráví notně idealizovaný příběh přátelství a rivality mezi dvěma legendami sportovního potápění Jacquesem Mayolou a Enzem Maiorcou. V potápěčské komunitě dnes snímek platí za kultovní klasiku a hluboce ovlivnil celou generaci mladých Francouzů.
Režisérské řemeslo se Besson učil začátkem osmdesátých let, kdy natáčel reklamy a televizní dokumenty. Včetně průlomové Magické hlubiny natočil sedmnáct převážně akčních snímků, napsal scénáře k více než dvěma tuctům filmů a produkoval jich skoro šedesát. Mezi další Bessonovy úspěšné projekty patří Brutální Nikita z roku 1990, Leon (1994), Johanka z Arku (1999) či krimikomedie Mafiánovi natočená v roce 2013.