Prostě jdeme točit
Foto Profimedia.cz, HBO
Sledujte na HBO na skylink Live TV
Meryl Streep zvoní telefon, na druhém konci je režisér Steven Soderbergh. Steven: „Čau Meryl, natočíme něco?“ Meryl: „To by šlo, máš scénář?“ Steven: „No trochu, budeme ale improvizovat.“ Meryl: „Aha, kolik je honorář?“ Steven: „Pětikorunu.“ Meryl: „A kdy chceš točit?“ Steven: „Tak nějak rovnou.“ Meryl: „Aha, ty už máš štáb a tak?“ Steven: „To není potřeba, beru kameru do ruky a jedem.“ Meryl: „Tak jo.“
A si tak nějak vypadal nástup hollywoodské Meryl Streep do projektu ještě hollywoodštějšího Stevena Soderbergha. Snímek se jmenuje Nechte je všechny mluvit a Soderbergh do toho šel jen s hrubým scénářem, kamerou v ruce a kolečkovým křeslem pod sebou (na pohyblivé záběry). Nic z uvedeného nevadilo hvězdám jako Candice Bergen, Gemma Chan, Lucas Hedges a Dianne Wiest, a proto si projekt ani přes jeho maličkost nemohli nechat ujít. Proč věci komplikovat. A ten honorář? Do jeho filmů by mnozí šli klidně zadarmo.
Pro radost z vyprávění
Ruku na srdce, často více není potřeba. Soderbergh vypráví poctivě, soustředí se hlavně na postavy a na to netřeba veliké výpravy či technických vymožeností. Někdy natáčí na iPhone, jehož obraz je podle něj dost dobrý na to, aby spolehlivě odvyprávěl příběh. Jenže když sledujete jeho filmy, nemáte pocit, že jste o něco ošizeni. Vypravěčství ve své základní formě je tam totiž natolik dobré, že na vše ostatní v mžiku zapomenete. Soderbergh je mimoto velice dobrý kameraman, takže i s obyčejným vybavením umí vyrobit neobyčejné kousky.
Při psaní hledáš inspiraci v sobě? To je trochu namyšlené, ne?
O čem?
Tenhle zatím nejnovější Soderberghův film vypráví o proslulé spisovatelce, kterou hraje zmíněná Meryl Streep. Ta se vypravuje na cestu se dvěma kamarádkami, synovcem a literární agentkou. Celé je to samozřejmě o lásce, ale i o bilancování, přemítání nad minulými chybami a nad tím, odkud spisovatel bere inspiraci. Je to lidské, upřímné, přirozené a v neposlední řadě skvěle zahrané.
Co čekat?
Na to se těžko odpovídá – ale je to u Soderbergha důležitá otázka. Jeho filmy jsou totiž těžce nepředvídatelné. Tu se vrhne do nízkorozpočtového snímku točeného na malou kameru bez většího štábu, tu se vrhne do megafilmu Dannyho parťáci obsazeného Bradem Pittem, Mattem Damonem, Georgem Clooneym a podobnými hvězdami. Tu řeší citlivé, lidské, sociální drama v komorním snímku, tu se pustí do show o striptérech. Není námětově ani žánrově vyhraněný, prostě ho baví vyprávět příběhy a dělá to po čertech dobře. Jeho filmy ale mají jedno společné – a to, že vždy klade veliký důraz na bohatost postav. Každá žije naprosto uvěřitelným životem a každá má jasné a pochopitelné motivy.
Nejsou tak jen postavičkami v příběhu, které slouží jeho agendě, nýbrž charaktery s bohatou škálou propracovaných životů. Každá vedlejší postava dává smysl stejně jako ta hlavní. A to je hodně důležité, protože to znamená, že ať už se od Soderbergha budete dívat na cokoliv, budete mít pocit, že sledujete část existujícího světa. A díky tomu vás každý jeho film zasáhne víc, než kdyby tomu tak nebylo.
Thomas Newman
O skladatelích filmové hudby se tolik nepíše, tak se jim pojďme tentokrát trochu věnovat. Thomas Newman znamená ve světě hudby totéž jako Streep v herectví. Skládal pro oscarový 1917, Hledá se Dory, bondovky Spectre a Skyfall, VALL-I, Báječný hotel Marigold… prostě všechny prémiové filmy, o kterých se hodně mluví. Jo, a jeho otec složil slavnou znělku 20th Century Fox, což je, ať už se vám to líbí, nebo ne, jedna z nejznámějších melodií západní civilizace.
Zajímavosti
Meryl Streep za svou roli opravdu dostala jen asi pět korun, a to přesto, že její běžný honorář za film je zhruba něco pod půl miliardy.
Film měl hrubý scénář napsaný Deborah Eisenberg, zbytek herci improvizovali – stránky měli spíše jako inspiraci, aby věděli, kudy zhruba se má dialog ubírat.
Koukněte i na
Bez kalhot
Příběh o striptérech, který by v rukou jiného režiséra byl atraktivní, barevný, akční a sexy. V rukou Soderbergha ale diváky kromě toho všeho překvapil i citlivostí, se kterou se setkávají spíše u jemných, sociálních témat…
Nákaza
Stejně citlivě zpracovaná je i Nákaza, film o viru šířícím se světem, v němž se budete setkávat s řadou termínů, které v těchto měsících figurují i v médiích. Kromě jeho aktuálnosti však stojí za to i kvůli tomu, že tenhle apokalyptický snímek se překvapivě otáčí zády k akci a senzaci a místo toho jde po lidských příbězích – a o to je hrozivější.
Nechte je všechny mluvit
Režie Steven Soderbergh
Scénář Deborah Eisenberg
Obsazení Meryl Streep, Gemma Chan, Lucas Hedges, Dianne Wiest, Candice Bergen, Christopher Fitzgerald, Daniel Algrant
Délka 108 min.
Rok 2020