Romantika, thriller, záhada nebo drama o dospívání? Prodloužený víkend s Kate Winslet a Joshem Brolinem navrch nabízí výborně upečený koláč.
Režisér Jason Reitman měl na kontě čtyři filmy stejně rozdílné, jako jsou zajímavé, když se rozhodl, že v pátém z nich spojí hned několik žánrů dohromady. Po Děkujeme, že kouříte, Juno, Lítám v tom a Znovu a jinak je Prodloužený víkend zároveň dramatem o vězni na útěku a jeho rukojmích, nečekaným milostným příběhem, tragickým mystériem a filmem o dospívání v nostalgií nasáklých 80. letech. Všechny stojí zato.
„Prodloužený víkend je pro mě určitě něčím jiným v tom, jak vypadá a jakou má atmosféru,“ souhlasí Reitman s tím, že něco takového ještě nenatočil. „Čistě z fyzické stránky: střih, výroba, dokonce i to, jak se pohybují kamery. Navíc tady nejsou skoro žádné dialogy. Moje postavy většinou říkají přesně to, co dělají, a říkají to hodně rychle 85 různými způsoby. V Prodlouženém víkendu Josh střelí pohledem, Kate se zapotí a také střelí pohledem a kluk zírá z jednoho na druhého. Byl to pro mě úplně nový způsob hry.“
Nebezpečné známosti
Prodloužený víkend vznikl podle románu spisovatelky Joyce Maynard z roku 1987 a je napínavým komorním kouskem.
Kate Winslet hraje deprimovanou matku dvanáctiletého synka a během jedné z nepříliš častých návštěv obchoďáku dole ve městě narazí na trestance na útěku. Uprchlík s ohromným charismatem Joshe Brolina přesvědčí neúplnou rodinku, aby ho ukryla u sebe doma. Plán je vydržet zalezlý v massachusettském baráku, než druhý den ráno začnou jezdit vlaky. Ale i ty nejlepší plány se mění – v tomto případě nejen kvůli prodlouženému prázdninovému víkendu.
Reitmanova typická ironie tentokrát chybí. Prodloužený víkend je místo toho plný citů a pocitů. Jakkoliv to může znít nezajímavě a nezáživně, film takový ve skutečnosti není. Obyčejné vaření a pečení získává v Prodlouženém víkendu úplně nový rozměr. Mezi Joshem Brolinem a
Kate Winslet jiskří chemie. Nejvíce ve scéně, kdy nezvaný host učí domácí, jak se správně peče koláč. Brolin trénoval každý natáčecí den. Výsledkem je gastronomické porno v tom nejlepším slova smyslu. Podle Reitmana je to nejzvrhlejší scéna, jakou kdy natočí. „Přirovnávají to ke „keramické“ scéně z Ducha,“ směje se. „Ještě kousek, a bylo by to k smíchu, ale vyšlo to.“
Touha a trauma
Příběh je v jádru o uzavřené ženě zklamané životem, která si domů přivede usvědčeného vraha, a společně dají dohromady novou rodinu. „Bylo mi jasné, že na papíře to nedává smysl, ale taky mi bylo jasné, že smysl nedává ani polovina mých rozhodnutí. Mnohem více mě proto zaujaly ty okamžiky v našich životech, kdy se pro něco rozhodneme na základě touhy a traumatu.“
Reitman chtěl točit Prodloužený víkend po uvedení úspěšné romance Lítám v tom, jenže
Kate Winslet, kterou si vybral do role hlavní hrdinky, potřebovala roční pauzu. Místo aby ji přeobsadil, pustil se nejdříve do dramatu Znovu a jinak. „Jde o to, že
Kate Winslet je jednou z nejlepších hereček, které jsou a budou,“ říká. „Když mám scénář, na který je
Kate Winslet ochotná kývnout, klidně si rok počkám. Klidně si počkám i pět let. Kdyby Kate řekla, že na takovou kravinu kašle, našel bych si někoho jiného. Ale takhle můžu do konce života opakovat, že jsem režíroval
Kate Winslet. To je bomba.“