Scarlett Johansson se jako krásná mimozemšťanka svléká v mysteriózním sci-fi dramatu, které není ani trochu příjemné, jako začátek tohoto souvětí.
Scarlett Johansson je poprvé úplně celá nahá. Zezadu. Zboku. Zepředu. Před zvídavým diváckým zrakem přesto zůstávají skryty její emoce.
Scarlett Johansson totiž není úplně normální. Ani trochu. Zatímco její nahé scény se loni staly hitem číslo jedna a kralovaly hitparádě oblíbeného šmíráckého webu Mr. Skin, sci-fi drama Pod kůží, ve kterém hraje záhadnou černou vdovu, křižující pochmurné skotské ulice v otlučené dodávce a svádějící zmatené muže, je asi nejvíce znervózňujícím a znepokojujícím filmem minulého roku.
Krásná mimozemšťanka
„Jak byste zahráli mimozemšťanku? Tím chci říct: Už jste někdy nějakou potkali?“ ptá se režisér Jonathan Glazer. Jeho adaptace románu od Michela Fabera je tisíce světelných let vzdálená od romantiky Krásné mimozemšťanky nebo i vetřelecké béčkové zábavy Mutanta. Tato hlavní hrdinka je na rozdíl od předchozích bezejmenná a v ulicích Glasgow zastavuje každému, kdo je sám, takže nehrozí, že až ho „svede“, bude někomu scházet. Film Pod kůží, který se několikrát přesune z pošmourné reality do nadreálné temnoty, kde jsou nebozí sexu a Scarlett chtiví trubci uvězněni a zabiti, nesedne každému. Jeho bizarní a depresivní podoba působí, jako by se Davidové Lynch a Cronenberg za mladých let rozhodli společně zbláznit.
Nejvíce zdrcující scéna ale našla inspiraci ve skutečné události. Jejími aktéry je tříčlenná rodina se psem, kterou mimozemšťanka zahlédne na studeném pobřeží. „Nápad vzešel z článku, který jsem četl v novinách,“ říká Glazer. „Pes vběhne do moře a dostane se do potíží, takže matka vběhne za ním. Matka se dostane do potíží, takže otec se vrhne do vln…“ Událost se odehrává se srdceryvným odstupem, protože i když se dítě zalyká pláčem, mimozemšťanka s nepochopením a jenom malým zájmem sleduje, co se to tam děje.
Skrytá kamera
„Natáčení scény na pobřeží bylo hodně těžké,“ pokračuje Glazer. „Moře bylo opravdu nebezpečné – tak jako vypadá ve filmu. Záměrem bylo natočit všechno tak, jak by to vypadalo ve skutečnosti. Nechtěl jsem žádné kamery pod hladinou nebo na člunech kolem. Potřeboval jsem, aby z té scény bylo cítit, že někdo stojí opodál a sleduje, co se nedaleko děje. Celá hororová hrůza pak svým způsobem vychází ze vzdálenosti mezi tím, kde stojí Scarlettina hrdinka, a co se tam odehrává.“ Pointou bylo zachytit chvíli,
kdy se hlavní hrdinka projeví jako skutečná mimozemšťanka. Nerozumí lidskému chování, nechápe tu strašlivou tragédii. Absence jakýchkoliv emocí ve tváři
Scarlett Johansson je strašidelně fantastická.
Pod kůží je prvním filmem Jonathana Glazera od roku 2004, kdy mělo premiéru jeho mysteriózní drama Zrození. Vizuální stránka filmu částečně odhaluje Glazerovu minulost režiséra hudebních videoklipů. Svého času zfilmoval Karmacoma pro Massive Attack, The Universal pro Blur a Street Spirit a Karma Police pro Radiohead. Jenže tentokrát byl jeho přístup i v porovnání s televizními dobami mnohem minimalističtější. Natáčelo se skrytými kamerami a většina mužů nalákaných mimozemšťankou do dodávky se o filmování dozvěděla, až posléze. Mezi poklonami, které maskované hvězdě předtím stihli složit, nechybělo ani doporučení, že by se měla stát herečkou.
Tahle scéna ale ve filmu chybí – a není jediná. Chybí dokonce i jakékoliv vysvětlení, co je mimozemšťanka zač nebo aspoň k čemu jí její úlovky jsou. „Dlouho jsme o tom uvažovali a natočili jsme scény, které jsme nakonec nepoužili,“ přiznává Glazer. „Podle mě stačí, když víme, že nás mimozemšťané prostě kvůli něčemu chtějí. Cokoli víc už by bylo míň mimozemské. Jakmile tomu dáte důvod – chtějí nás do plechovky s fazolemi, chtějí z nás nadělat hřebeny, už to nepůsobí mimo. Mimozemskost je důležitá.“