Před sebou na dvorek neutečeš
Foto HBO


Sledujte na HBO na skylink Live TV
Oscarová akademie se po vlně kritiky, že v předchozích ročnících opomíjela „černošské“ filmy, letos chytila za nos a do nominací vedle snímků, jako byla životopisná Skrytá čísla nebo vítězný Moonlight, zahrnula i drama Ploty, natočené podle stejnojmenné hry Augusta Wilsona.
Wilson, který za hru Ploty získal v roce 1987 Pulitzerovu cenu a cenu Tony, trval na tom, že její filmovou adaptaci musí režírovat Afroameričan. Ideálním kandidátem se stal Denzel Washington, zkušený herec i režisér, jenž ústřední roli v Plotech ztvárnil už v jejím obnoveném uvedení na Broadwayi v roce 2010. Washington z pódia na plátno přenesl celé hlavní obsazení a nechal se slyšet, že po sto třinácti reprízách na divadelních prknech bylo natáčení jen „drobnou úpravou“.
Divadelní půdorys je velmi patrný i ve filmových Plotech. Drtivá většina děje se odehrává v domě a na přilehlém dvorku, kde v 50. letech minulého století žije rodina černošského popeláře Troye Maxsona (Washington). Rozený „šarmér“ a bavič má sice navenek láskyplný vztah se svou ženou Rose (Viola Davis) i s nejlepším přítelem a bílým kolegou Bonem, ale uvnitř ho sužují staré bolesti. Stále trpí ranami osudu: kdysi seděl za vraždu, málem zemřel na zápal plic, nemohl uspět v rasově segregovaném světě profesionálního baseballu a jeho bratr Gabriel přišel o rozum v druhé světové válce.
Troyovi démoni se projevují v tom, jak jedná se svými syny: dospělým Lyonsem a dospívajícím Corym. První z nich se chce uživit jako hudebník, ale pořád si k otci chodí půjčovat peníze, druhý by rád odstartoval kariéru v americkém fotbalu. Troy, který razí cestu maximální odpovědnosti a soběstačnosti a nikdy by si nic nekoupil na splátky, syny v dobré víře odrazuje od jejich snů. Sám se přitom před světem zabarikádovává ve své zahořklosti: metaforou pro to je právě plot, jenž staví u sebe za domkem.
Washington Ploty ovládá podobně pevnou rukou jako „jeho“ Troy svůj dvorek: prakticky nesleze z plátna a divákovi nakládá stejně jako vedlejším postavám. Kanonáda rychlopalných dialogů a Troyových historek časem začne být až únavná, ale to je záměr: stárnoucí a unavený muž jimi zakrývá svou nejistotu a bolest před sebou i před světem. Washington si však zároveň dává dobrý pozor, aby nezastínil své spoluhráče: vynikající je zejména Viola Davis coby Rose, dobrosrdečná ženská, kterou však má v životě stihnout ještě pořádné zklamání.
Oscarové drama o překážkách, které si vytváříme sami v sobě, staví na divadelním půdoryse a skvělých hereckých výkonech
Ze čtyř oscarových nominací Ploty nakonec proměnily právě tu pro Violu Davis, a nejen tím se silně zapsaly do filmové ročenky 2017. Konkrétní rok tu přitom příliš velkou roli nehraje, tedy kromě toho, že afroameričtí tvůrci jsou oscarovou akademií trestuhodně přehlíženi stále: přestože Ploty stojí oběma nohama v pečlivě vykresleném dělnickém prostředí průmyslového Pittsburghu poloviny 20. století včetně odborových tahanic a sporů s bílými nadřízenými, jejich jádrem je nadčasový konflikt mezi nadějemi a zklamáním, dobrou vírou a špatnými důsledky, odvahou a zbabělostí. Ty nejvyšší ploty si zkrátka stavíme sami v sobě, ať už žijeme kdekoliv a kdykoliv.
Nečernobílý svět
Hádej, kdo přijde na večeři (1967)
Spencer Tracy, Katharine Hepburn a Sidney Poitier září v konverzačce o rodičích, kteří jsou liberálně založení jen odsud posud: to, že si jejich dcera vybrala černého partnera, jim pod nos moc nejde. Slavný film natočil Stanley Kramer, který svůj cit pro vypjatě etické otázky prokázal i v dramatech Kdo seje vítr nebo Norimberský proces.
Jednej správně (1989)
Tragikomedie Spikea Leeho (25. hodina, Malcolm X) zachycuje události jednoho letního dne v černošské části Brooklynu. Prostředí plné barvitých postaviček propojuje Mookie (sám režisér), který rozváží pizzu pro italského majitele restaurace. V letním vedru nebezpečně stoupá teplota i rasové napětí a věci nevyhnutelně směřují k tragédii.
Síla slova (2007)
Druhý režijní počin Denzela Washingtona (po citlivém Příběhu Antwona Fishera) se odehrává v roce 1936, kdy byla rasová rovnoprávnost na americkém Jihu většinou jen zbožným přáním. V příběhu podle skutečných událostí vede Washington černošský univerzitní diskusní tým proti soupeřům z Harvardu.
Uteč (2017)
Černoch Chris chodí s běloškou Rose: no a co, je jednadvacáté století a Roseini rodiče dávají až podezřele okatě najevo, jak jsou rasově tolerantní. Ale... Vynikající satira na provinile útlocitné zacházení s Afroameričany ze strany bílé většiny v dnešní americké společnosti je mrazivě vtipná a vydá za stoh sociologických studií.
Ploty

Režie Denzel Washington
Scénář August Wilson
Obsazení Denzel Washington, Viola Davis, Stephen Henderson, Jovan Adepo, Russell Hornsby, Mykelti Williamson, Saniyya Sidney
Délka 139 min.
Rok 2016