Parťáci ve smíchu až za hrob
Foto HBO, Profimedia.cz
Sledujte na HBO na skylink Live TV
Stan Laurel a Oliver Hardy jsou jednou z nejznámějších dvojic v dějinách filmu. I proto se snímek nazvaný prostě Stan a Ollie neohlíží za dobou jejich největší slávy – a tím je působivější.
I na velké filmové hvězdy můžou přijít špatné časy – tím spíš, když se změní celý produkční systém i vkus publika. V roce 1937 jsou Laurel a Hardy na kariérním vrcholu, ale už v téhle chvíli se jim do cesty začínají vkrádat problémy. Zaprvé jim filmy, v nichž hrají, nepatří, čímž se liší od svých obchodně zdatnějších kolegů jako Charlie Chaplin, Buster Keaton nebo Harold Lloyd. A zadruhé je do značné míry drží pod krkem producent Hal Roach, který se zřejmě nezdráhá populární duo rozbít.
O šestnáct let později je všechno jinak. Laurel i Hardy v sobě vůči tomu druhému nesou pocit křivdy, horší ale je, že jsou považovaní za relikt minulosti a spousta lidí netají překvapení nad tím, že dvojice ještě vystupuje. Je ale třeba platit účty a vydržovat manželky. Dvojice komiků tak v roce 1953 vyráží z Newcastlu na britské turné, byť pod záminkou toho, že chtějí jen překlepat čas, než začnou natáčet svou dlouho odkládanou filmovou adaptaci pověsti o Robinu Hoodovi. Nejprve hrají pro poloprázdné venkovské sály, ale když se zprávy o jejich vynikající formě rozšíří, začne na ně chodit více a více diváků. Producent chystaného filmu se ale nechává zapírat…
Dojemně něžný film, kterému lze snadno odpustit odchylky od skutečnosti i uhlazení charakterů obou komiků
Ze snímku Stan a Ollie čiší láska, kterou jeho tvůrci k legendám klasické grotesky chovají. Až dojemně něžnému filmu lze snadno odpustit odchylky od skutečných událostí i určité „uhlazení“ charakterů obou komiků; hlavním cílem tu bylo ukázat jejich vzájemnou autorskou a hereckou „chemii“, parťáctví na pódiu i mimo ně a v neposlední řadě také povahovou i tělesnou protikladnost, na níž stála dynamika jejich tvorby.
Steve Coogan a John C. Reilly jsou jako Laurel a Hardy naprosto přesní, což je o to obdivuhodnější, že každý z nich má vlastně dvojroli: musejí „svého“ komika napodobit na pódiu i v soukromí. Laurel i Hardy, kteří před publikem hrají role submisivního ustrašence a dominantního hrubiána, jsou „v civilu“ stárnoucími gentlemany, kteří nicméně stále neztratili mladickou hravost a zápal pro svou profesi. Do svých charakterů často utíkají před těžkostmi vnějšího světa: aby zapomněli na ošuntělost hotelu, do něhož je slizký impresário Delfont ubytoval, rozehrají před užaslou recepční bitvu o zvonek na pultě, s neúnosně těžkou bednou při cestě na nádraží naloží v duchu slavné etudy s piánem, které neustále sjíždí, kam nemá, Laurel se komickým výstupem obrňuje i při čekání na podrazáckého producenta.
Film si z dlouhé a bohaté kariéry slavného dua vybírá jen kratičký a netypický úsek, pozici Laurela a Hardyho v dějinách kinematografie nicméně vysvětluje velkolepou scénou na začátku a poté závěrečnými titulky. V úvodní několikaminutové jízdě v jediném záběru sledujeme obě hvězdy, jak v roce 1937 procházejíce hollywoodským studiem plným dekorací a personálu probírají své profesní i osobní záležitosti, pohádají se s Roachem a plynule přejdou do tanečního výstupu. A ze závěrečných titulků se dozvíme, že Laurel psal společné výstupy ještě celých osm let, o něž Hardyho přežil. Tomu se říká parťáctví až za hrob.
Steve Coogan
Herec a scenárista z Manchesteru začínal jako dabér. Proslavil se rolemi v komediích Válka policajtů a Nonstop párty. Zásadní je jeho podíl na literární adaptaci Tristram Shandy, za scénář životopisného dramatu Philomena má nominace na Zlatý glóbus a Oscara.
Zajímavosti
Scenárista Jeff Pope psal role Laurela a Hardyho hercům Steveu Cooganovi a Johnu C. Reillymu takříkajíc na tělo a ani režisér Jon S. Baird o jiném obsazení neuvažoval.
John C. Reilly musel každý natáčecí den trávit čtyři hodiny v maskérně, aby „nabral“ váhu korpulentního Hardyho – hlavně masivní podbradek.
Koukněte i na
Chaplin
Režisér Richard Attenborough portrétuje po Gándhím dalšího velikána 20. století. Pro Roberta Downeyho Jr. byla titulní role v Chaplinovi raným vrcholem, po němž následovala léta úpadku.
Komici
Být komik není občas žádná legrace – tím spíš, když zrovna umírá na rakovinu. Judd Apatow (Zbouchnutá, 40 let panic) dopřál ve své hořké komedii nové herecké polohy Adamu Sandlerovi.
Stan a Ollie
Režie Jon S. Baird
Scénář Jeff Pope
Obsazení John C. Reilly, Steve Coogan, Shirley Henderson, Stephanie Hyam, Nina Arianda, Danny Huston, Rufus Jones
Délka 97 min.
Rok 2018