Frances McDormand je v neobyčejné adaptaci neobyčejného literárního klenotu obyčejnou ženskou v obyčejné životní krizi. A nedělá si legraci!
Literatura je plná zajímavých ženských hrdinek. Když ale přijde na film, realita je najednou chudší, a tak trochu jednorozměrná. Alespoň že se to na televizní obrazovce poslední dobou zlepšuje. „Literární hrdinky jsou plnohodnotné. Můžou být neupravené, klidně jim teče z nosu nebo rovnou krkají. Naneštěstí ve filmech se ženy obvykle podobné pestrosti nedočkají,“ souhlasí Frances McDormand. Herečka, která si za roli těhotné policistky v černohumorné krimi komedii Fargo v roce 1997 odnesla Oscara, se kvůli nové čtyřdílné mini sérii z produkce HBO převtělila do netypicky typické ženské hrdinky.
Ženská je v pohodě
Olive Kitteridgeová je adaptací stejnojmenného, prestižní Pullitzerovou cenou odměněného, souboru příběhů spisovatelky Elizabeth Stroutové. Na první pohled jednoduché, odměřené drama, ale postupně se z něj vyklube šťavnatý, poutavý příběh plný emocí. Nebo také charakterová studie, kterou kabelové televize točí, aby si upevnily prestiž a pozice na udílení cen jako jsou Zlaté glóby a Emmy. To není vůbec špatně. Naopak to, že se jedné z nominací dočká Frances McDormand, je takřka jisté. Příběh učitelky matematiky a jejího pětadvacetiletého manželství v malém americkém zapadákově ovšem dává velké šance také režisérce Lise Cholodenko, která si s mezilidskými vztahy skvěle poradila v dramatech Laurel Canyon a Děcka jsou v pohodě.
„Jestli si dobře vzpomínám, byla to Fran, kdo mě přitáhl k Olive Kitteridgeové,“ říká zkušená režisérka a scénáristka. Profesní dráhy Lisy Cholodenko a Frances McDormand se protnuly už v roce 2002 během natáčení filmu Laurel Canyon. „Fran mi zavolala se slovy: Čau, koupila jsem práva k jedné knížce, kterou jsem si zamilovala, chtěla bych z ní udělat seriál, nebo mini sérii, takže chceš si ji taky přečíst a možná udělat tu adaptaci?“ vzpomíná. Jenže i když její reakce byla kladná, Lisa Cholodenko nevěděla, jak knížku rozlousknout pro potřeby obrazovky. „Ale řekla jsem, že jestli se to povede, a nebudu muset pracovat s jiným režisérem, šla bych do toho.“ Další telefon přišel asi za dva a půl roku.
Hlavní hrdinka ve vedlejší roli
Frances McDormand si nevybrala nejveselejší téma. Olive Kitteridgeová je zdánlivě neveselým příběhem bez lesku a jeho hlavní hrdinka se během pětadvaceti let relativně obyčejného manželství potýká s depresí, úmrtím v jejím okolí, žárlivostí i napětím mezi ní a členy rodiny nebo přáteli. Problémy má i její syn, který se v dospělosti stává pediatrem. Po zkušenostech s Mildred Piercovou (románové adaptaci s
Kate Winslet) nebo Konci přehlídky (dobovém dramatu s
Benedictem Cumberbatchem) v HBO tuší, že se jim povedla další vážně míněná trefa do černého.
„Manželství je komplikovaná věc,“ říká Frances McDormand. „S Olive se poprvé setkáváme uprostřed životní krize. Je jí 45 let. Jejímu synovi je 13. Přitom když jí bylo 13, její pětačtyřicetiletý otec spáchal sebevraždu a ona ho našla.“ Frances, jež sama před půl rokem oslavila 57. narozeniny a je vdaná za scénáristu a režiséra Joela Coena, se kterým má dospělého syna, si přesto nikdy nepotřebovala vzít pauzu od své vysněné hrdinky.