Portrét génia, jeho lásky i vrtochů
Foto © 2017 Focus Features LLC. All Rights Reserved., profimedia.cz
Sledujte na HBO na skylink Live TV
Jemně odvyprávěná love story z fascinujícího světa módního průmyslu v poválečné Británii, v níž exceluje Daniel Day-Lewis v hlavní roli.
Možná si vzpomenete na filmový hit roku 2007, dvěma Oscary oceněný příběh z období amerického ropného boomu Až na krev. Tehdy se poprvé potkali herec Daniel Day-Lewis s režisérem Paulem Thomasem Andersonem. A o deset let později setkání zopakovali při Niti z přízraků. Do ní Anderson promítl okouzlení světem poválečné britské módy a Day-Lewis vytvořil génia v jeho středu, jehož šaty určovaly tehdejší trendy, avšak jeho vrtochy a puntičkářství přiváděly okolí i některé zákazníky k šílenství.
Kdo si šaty nezaslouží
Přepečlivě nalinkovaný svět a denní rituály Reynoldse Woodcocka jednoho dne naruší Alma, mladá servírka, imigrantka z východní Evropy, do níž se bezhlavě zamiluje. Woodcock je nejprve v šoku, ale pak ho city pohltí, ač neustále svádí boj mezi spontánností lásky a světem přísných pravidel ve svém salónu.
Pozvolným a obrazově opojným vyprávěním režisér Anderson postupně pouští diváky do Woodcockova a Almina světa, který koření nesmyslnou hádkou o přípravě chřestu nebo komickou epizodou s opilou dámou, která svým chováním na svatbě znesvětila Woodcockovy šaty, dokonce v nich na posteli vyspává opici. V tu chvíli Woodcock zavelí, aby byly šaty z korpulentní dámy sundány a on si je mohl odnést zpět, neboť taková nositelka jich není hodna!
Příliš se hýbeš, a já přílišný pohyb při snídani nesnáším!
Reynolds Woodcock
Pronikání do módy
Anderson, který se před natáčením Nitě z přízraků věnoval hudebním videím pro HAIM a Radiohead (jejich člen Jonny Greenwood ostatně posléze vytvořil pro Nit z přízraků hudbu) a natočil hudební dokument Junun, se o krejčovství nebo módní historii příliš nezajímal. Tedy do okamžiku, kdy mu jeho dlouholetý spolupracovník Jonny Greenwood pochválil střih obleku. „Řekl něco sarkastického jako – A podívejme, Beau Brummell,” říká Anderson. „Musel jsem si to jméno vyhledat. A chtěl jsem vědět víc.”
Jak rostl Andersonův zájem o módu, objevil život a práci španělského módního návrháře Cristóbala Balenciagy (1895–1972), jehož kolekce si získaly mezinárodní uznání svými ikonickými krajkami, inovativními střihy a celkovou elegancí.
Učil se u baletu
Inspirací pro tvrdohlavého, do setkání s Almou starého mládence Woodcocka bylo Andersonovi a Day-Lewisovi též mnoho méně známých designérů, kteří zažívali rozkvět v poválečném Londýně. Jeho postavu psal Anderson více než dva roky. „V té době jsme měli polovičatý koncept a spoustu myšlenek, které neměly žádnou strukturu,” říká Anderson. „Byl to krok vpřed a dva kroky zpět; několik týdnů jsem v Londýně psal scénář, pak jsem ho prezentoval Danielovi v New Yorku, zase jsem něco napsal, zase něco odprezentoval a tak pořád dokola,” vypráví režisér.
Během této doby zvládl Day-Lewis, mimochodem vyučený švec, i jemné finesy dámské krejčoviny zmíněného období – učil se šít pod vedením Marca Happela, vedoucího kostýmů newyorského baletu. „Naučili ho všechno, od základního šití a střihu až po náročnější procesy měření a zdobení,” říká Anderson. „Na konci dokázal ušít fantastickou kopii Balenciagových šatů,” neskrývá svůj obdiv.
Daniel Day-Lewis (29. dubna 1957)
Charismatický herec se narodil v Irsku, vyrůstal v Londýně. Jeho matkou byla herečka Jill Balcon a otcem spisovatel Cecil Day-Lewis. Jeho dědeček, sir. Malcolm Balcon byl producentem prvních snímků Alfreda Hitchcocka, a tak není divu, že Daniel stál před kamerou už ve svých čtrnácti. První výrazný úspěch přišel s legendárním filmem Gándhí v roce 1981, to bylo Day-Lewisovi třiadvacet. Později proslul snímky Poslední Mohykán, Ve jménu otce nebo Gangy New Yorku, doma má tři Oscary – za role ve filmech Moje levá noha (1989), Až na krev (2007) a Lincoln (2012).
Nit z přízraků
Režie Paul Thomas Anderson
Obsazení Vicky Krieps, Daniel Day-Lewis, Lesley Manville, Camilla Rutherford, Harriet Sansom Harris, Sue Clark, Joan Brown
Délka 115 min.
Rok 2017