Nejdelší sezona v historii formule 1 startuje!
Foto Sport 1
Sledujte na Sport 1 HD a Sport 2 HD na skylink Live TV
Letošní ročník mistrovství světa vozů Formule 1 se rozjíždí ve velkém stylu, s velkými očekáváními a také velkými novinkami!
Do Formule 1 letošním rokem vstoupily dvě ikonické značky: Aston Martin a Alfa Romeo. Ne přímo jako samostatný tým, Aston Martin se ale stal titulárním partnerem Red Bullu a obě strany spolupracují na technologických projektech.
Tento krok je vnímán jako něco, co by v budoucnu mohlo přinést stažení značky Red Bull z Formule 1 a její kompletní nahrazení Aston Martinem. Alfa Romeo se zase počínaje letošním rokem stala technickým partnerem švýcarského týmu Sauber. Ten tak vlastně bude juniorským týmem Ferrari, jenž stejně jako Alfa patří do koncernu Fiat. Po krizi, která po roce 2008 Formuli 1 postihla, je tedy, co se týče účasti slavných značek, zase na vzestupu: Ferrari, Mercedes, Renault, Honda, McLaren, Williams, Aston Martin, Alfa Romeo… to všechno se hezky poslouchá. K další obrovské novince došlo u McLarenu. Ten spolupracoval s Hondou v letech 2015 až 2017 a na konci loňské sezony se obě strany spíše ve zlém předčasně rozešly. Došlo k celkem výjimečné dohodě, podle níž se automobilka Renault uvolila dodávat motory McLarenu namísto Hondy. A Honda se přesunula opačným směrem, k týmu Toro Rosso. V oficiálních testech F1 před začátkem sezony se ale McLaren dál potýkal se sérií technických potíží – stejně jako v dobách partnerství s Hondou. Oproti tomu si Toro Rosso za empatický přístup k japonskému výrobci motorů F1 vysloužilo respekt.
Po dlouhých 16 letech kariéru Formule 1 ukončil Brazilec Felipe Massa, který byl tak blízko titulu mistra světa v sezoně 2008. Nahradil jej dvaadvacetiletý rodák z Moskvy Sergej Sirotkin. Ten tak ve fenomenálním návratu do F1 zabránil Poláku Robertu Kubicovi. V ní naopak svou premiéru absolvuje další talentovaný jezdec – monacký rodák Charles Leclerc, šampion Formule 2, který je odchovancem jezdecké akademie Ferrari. Mimochodem, tato akademie ve Formuli 2 exkluzivně spolupracuje s českým týmem Charouz Racing Systems. Závodit pro tým budou Louis Delétraz a Antonio Fuoco. Letošní kalendář F1 se nám zase rozrostl. Sice jsme přišli o závod v Malajsii, ale vracejí se dvě zajímavé velké ceny v Německu a ve Francii, kde se pojede na okruhu Paul Ricard. Letošní porce závodů čítá 21 velkých cen, nejvíce v historii.
Výraznou, ba skoro revoluční změnu jsme si nechali na konec a došlo k ní v oblasti bezpečnosti. Povinně byla zavedena konstrukce ochrany hlavy jezdce. Jedná se o vesměs ošklivou tříramennou konstrukci, kterou si ještě donedávna na formulovém voze neuměl nikdo představit. Tato konstrukce, jíž se přezdívá „halo“ (anglická verze slova svatozář), má za úkol chránit hlavu jezdce, a tím pádem jeho zdraví a život. Bude trvat několik let, než si fanoušci na tuto výraznou novinku zvyknou, faktem ale je, že ji neuvidíme zdaleka jen ve Formuli 1, ale také v dalších šampionátech, jako je například Formule 2.
„Halo“ neboli svatozář – kontroverzní bezpečnostní prvek
Od nové sezóny musí být všechny monoposty Formule 1 vybaveny výraznou bezpečnostní konstrukcí ochrany hlavy jezdce tzv. svatozáří. Ta má zajistit ochranu jezdce především před volně poletujícími koly a při čelních kolizích. Na svatozář se ihned strhly vlny kritiky nejen z řad novinářů, ale především i ze strany samotných jezdců a týmů.