Nefalšovaná romantika
Foto Film+, Profimedia.cz
Malé ženy patří ke knižním i filmovým stálicím zvláště ve Spojených státech. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se dočkají alespoň „miniseriálu“.
Příběh čtyř sester, které postupně dospívají a perou se se životem v období občanské války, je poměrně známý i v našich končinách. Mohou za to četná filmová zpracování (asi nejznámější je adaptace z roku 1994, v níž si zahrály Winona Ryder a malá Kirsten Dunst) a romantické ladění celého příběhu. Každá adaptace je však ošemetná, zvláště u populárních knih. Ne vše se podaří scenáristům do filmu dostat a fanoušci si pak stěžují, že jim chybělo to či ono... Možná proto se Malé ženy dočkaly třídílné televizní podoby, která nabízí alespoň o trochu více prostoru než klasický film.
Narodit se jako dívka je jedno z největších zklamání mého života
Poměrně jednoduchý příběh čtyř sester a jejich matky, které bojují s nedostatkem peněz a stýská se jim po otci, jenž odešel bojovat do občanské války, by mohl být zcela banální a naivní romancí. Naštěstí už autorka literární předlohy Louisa May Alcott pochopila, že jen po umění a vdavkách toužící dívenky by nikoho dlouho nebavily. A tak můžete sledovat, jak se jim sny pomalu hroutí, jak prožívají první milostná zklamání, jak se musí vyrovnat s těžkou nemocí a smrtí a jak se učí, že jedinou jistotou v jejich životech je rodina.
Takový příběh nabízí spoustu emocí a možností vytvořit další mikropříběhy. Byť měli tvůrci „miniseriálu“ tyto možnosti, příliš jich nevyužili. Některé podstatné postavy možná až příliš upozadili (minimum prostoru dostal románek s učitelem a otec, pan March, připomíná spíš ducha než zásadového a odvážného muže). Zato jiné doslova vzkřísili z popela, máme na mysli zvláště tetičku, již si zahrála skvělá Angela Lansbury. Ta se snad pro tuto roli narodila a původně trochu komická svárlivá žena dostala v jejím podání „grády“. Stejně tak Emily Watson jako máma a dočasná hlava rodiny má více ženské vážnosti a hloubky, není z ní jen jakási dobrá víla a strážkyně cudnosti svých dcer, nýbrž odvážná a docela pokroková žena.
Herecké obsazení jako celek ostatně není vůbec špatně zvolené. Nejstarší Meg si zahrála Willa Fitzgerald, zasněnou Jo ztvárnila Maya Hawke, trochu zakřiknutou Beth Annes Elwy a nejmladší i nejdivočejší Amy pak Kathryn Newton. Holky jsou to víc než pěkné a o jejich hereckém nadání nikdo nepochybuje, jen je trochu problematické rozeznat, která je která. Věkový rozdíl u nich není příliš patrný, a protože všechny vypadají jako vysokoškolačky, z pozice diváka máme malinko problém s jejich naivitou. V jiných adaptacích především nejmladší Amy hrály dvě herečky, aby bylo patrné, jak roste a dospívá v mladou ženu. Tohle se bohužel v nejnovější verzi příliš nepovedlo.
Co však musíme vyzdvihnout, je výprava a hudba. Kostýmy a vůbec veškeré rekvizity i scénografie jsou jedním slovem dokonalé. Máte pocit, že jste se opravdu ocitli v devatenáctém století, kdy se ve Spojených státech zcela přirozeně mísil průmyslový pokrok s venkovskou idylou. Modernější nádech příběhu dává zajímavá hudba, jež se vyhýbá romantickým kudrlinkám a srdcervoucím smyčcům. V tomto ohledu byl nepříliš známý Stuart Earl trefou do černého.
Příjemná romantická podívaná, která neurazí a jejíž síla tkví spíše než v samotném příběhu především ve vizuálu a zajímavém hereckém obsazení.
Emily Watson
Emily rozhodně není filmovým nováčkem a před kamerou se pravidelně objevuje od poloviny devadesátých let (za svou kariéru byla dvakrát nominována na Oscara). Ani dobové filmy pro ni nejsou novinkou. Z posledních let si ji můžete pamatovat z Anny Kareniny či z Královské noci. Loni se objevila i v hitu Kingsman: Zlatý kruh.
Zajímavost
Příběh čtyř sester není zcela fiktivní, spisovatelka Louisa May Alcott se inspirovala vlastním dětstvím a životem se třemi sestrami.
Koukněte i na
Rozum a cit
Romantická klasika podle Jane Austen nikdy nezklame. Když se paní Dashwood musí po smrti manžela vystěhovat z honosného sídla se svými třemi dcerami – Elinor, Marianne a Margaret, má pocit, že se jí zbortil svět. To však ještě netuší, jaká „dobrodružství“ na ni čekají s nápadníky jejích dcer.
Pýcha a předsudek
Další příběh sester, které se musely vypořádat s životem v konvencemi svázaném světě, byl opět natočen podle předlohy Jane Austen. Milostný příběh Elizabeth a pana Darcyho dal základ všem moderním filmovým romantickým komediím a chytne za srdce každou romantickou duši.
Malé ženy
Režie Vanessa Caswill
Scénář Heidi Thomas
Obsazení Willa Fitzgerald, Kathryn Newton, Dylan Baker, Emily Watson, Michael Gambon, Eleanor Methven, Julian Morris…
Délka 3 × 58 – 59 min.