Neberme se tak vážně
Foto HBO
Sledujte na HBO na skylink Live TV
Famózní trojice Penélope Cruz, Antonio Banderas a Oscar Martínez si utahují ze sebe, filmového umění i umělců obecně v jedné z nejjízlivějších komedií všech dob.
K tomu, aby režisérská dvojice Mariano Cohn a Gastón Duprat rozpoutala své kousavé inferno, si vystačila s minimálním počtem ingrediencí. Tvoří je dvě postavy pateticky sebestředných herců, jedna excentrická režisérka, trocha komparsu, „vystajlované“ interiéry, chytré dialogy a jízlivý humor. Výsledkem je nekonečně zábavná jízda plná hravosti, klamu i překvapení.
Odkaz lidstvu
Východiskem příběhu je tušení smrti. Osmdesátiletý multimilionář Humberto Suárez by totiž po sobě rád zanechal kromě hromady peněz něco trvalého. Ačkoliv je upřímný kulturní ignorant, rozhodne se produkovat film. Ovšem takový, který vstoupí do dějin. Proto neváhá utratit majlant za autorská práva na knihu nejmenovaného nobelisty. Příběh o tragickém soupeření dvou bratrů dostane za úkol natočit výstřední, ale oceňovaná režisérka Lola (Penélope Cruz). Do rolí nesmiřitelných bratrů jsou obsazeni Felix (Antonio Banderas) a Iván (Oscar Martínez), dva nejlepší herci své generace. Potíž je v tom, že Felix je komerční hollywoodská hvězda s příslušnými manýrami, zatímco Iván je povýšený intelektuál demonstrativně oddaný divadlu a svým studentům. Oba sebou navzájem pohrdají, což si dávají důrazně najevo.
Člověk vidí jen to, čemu rozumí.
Těžko na cvičišti…
Aby toho nebylo málo, do stále ostřejšího špičkování mezi oběma herci vstupuje Lola se svými svéráznými režisérskými metodami. Humor, který nesourodá trojice umělců během zkoušek na natáčení mimoděk produkuje, má nejrůznější odstíny. Pro bližší představu uveďme tři příklady. Příchuť zlomyslnosti v sobě skrývá scéna, v níž Lola přiměje Felixe i Ivána, aby se usadili pod mnohatunový balvan visící na tenkém laně z ramene jeřábu a pod ním recitovali filmové dialogy. Cílem je vyvolat u obou příslušný tísnivý pocit, který se bezezbytku dostaví. Nádech čiré grotesky v sobě skrývá scéna, kdy Lola nechá oba herce od hlavy k patě zavinout stretchovou fólií, aby pak před jejich bezmocnými zraky v drtičce sešrotovala všechny jejich filmové a divadelní ceny. Podle jejího výkladu to byla jediná možnost, jak zkrotit zbytnělá ega herců. Ovšem vrchol v řetězu těchto absurdních scén představuje Lolina lekce dokonalého líbání. Objektem nácviku se stane Humbertova dcera. Kdyby nebohý magnát tušil, čeho bude svědkem, našel by své dceři raději brigádu ve zmrzlinovém stánku. Víc prozrazovat se nesluší.
Překvapení jako metoda
Aby nedošlo k nedorozumění – film nepředstavuje pouhou férii groteskních scének. Nato jsou jeho tvůrci příliš rafinovaní. Tak, jak graduje soupeření Felixe a Ivána, nabírá na razanci i humor a scény na drastičnosti. Jak také jinak, když oba mužští hrdinové bojují o svou pozici a ega všemi prostředky, které mají herci k dispozici, tedy klamem, falší, citovým vydíráním, patosem. Ale i to je málo, a tak se příběh uchýlí k nečekanému řešení, za nímž následuje řetěz dalších překvapení až po závěrečnou sebeironizující pointu hodnou šestákových románů, která otevírá bránu novému příběhu. Protože jak říká Lola: „Jsou filmy, a to mi věřte, které nemusí skončit nikdy.“
Takto si utahovat z vlastní profese mohou jen opravdoví mistři oboru a Film roku může bezesporu směle aspirovat na titul film roku.
Penélope Cruz ( 28. dubna 1974)
Španělská herečka Penélope Cruz Sánchez, které se přezdívá Madonna Madridu, debutovala na filmovém plátně v roce 1992 rolí v rozverné komedii Belle Epoque. Průlom v její kariéře představovala spolupráce se slavným režisérem Pedrem Almodóvarem, který ji obsadil do snímku Vše o mé matce. Svůj talent, krásu a jazykové nadání uplatnila v řadě úspěšných snímků jako Vanilkové nebe, Mandolína kapitána Correliho nebo v Pirátech z Karibiku: Na vlnách podivna. V současnosti přijala roli ve filmu Enzo Ferrari.
Film roku
Režie Mariano Cohn, Gastón Duprat
Obsazení Antonio Banderas, Penélope Cruz, Oscar Martínez, Karina Kolokolchykova
Délka 114 min.
Rok 2021