Stačí okamžik – a jeden se může zamilovat do člověka, kvůli kterému pak má celoživotní trauma. Když žije v poválečném Německu, je to ještě pravděpodobnější. Za hlavní ženskou roli v romantickém dramatu Předčítač získala Kate Winslet Oscara.
Zamiluje se student práv Michael do člověka nesprávného, nebo špatného? Na vyřešení téhle otázky má celá desetiletí. Na ulici v Berlíně stále poznamenaném nedávno skončivší druhou světovou válkou se mu jednoho dne udělá nevolno. Zkušeně mu pomůže třicátnice Hanna. Mladík ji posléze vyhledá a nechá se jí zaplést do intenzivního a milostného vztahu. Chvilky vášně dvojice prokládá dlouhými hodinami, v nichž si Hanna nechává od Michaela předčítat beletrii. Jednou však žena zmizí – a její milenec ji o roky později potká v pozici obžalované v procesu s válečnými zločinci.
Pečlivě zkonstruovaný snímek natočil Stephen Daldry, který měl s postavami vnitřně komplikovaných žen zkušenosti ze svého staršího snímku Hodiny (2002) a problematické dospívání jinochů řešil v debutu Billy Elliot (2000). Předčítače natočil podle bestselleru Bernharda Schlinka, jenž byl přeložený do pětačtyřiceti jazyků.
Angličan Daldry se překvapivě dobře vžívá do pocitů „těch, kteří přišli potom“, generace Němců odsouzené k nutnosti vyrovnat se s nacistickou minulostí vlastního národa. Těžké téma zkušeně ředí hollywoodskou romantikou a z herců dostává to nejlepší. Vypráví až divadelně ve třech dějstvích. První, čerstvě poválečné, je hořkosladkou milostnou eskapádou v podobě věkově nerovného vztahu. Prostřední část se obrací k otázkám (spolu)viny a tíhy traumat. Michael pochopí, že může Hanně, někdejší dozorkyni v koncentráku, dopřát u soudu polehčující okolnost, Hanna o to ale nejspíš nestojí: za určité věci ze své minulosti se stydí víc než za jiné. Třetí akt se odehrává ve vězení.
Daldry zručně střídá polohy od romantické přes filosofující po dramatickou. V prostřední části nechává herecky zářit Bruna Ganze v roli profesora práv, jenž přežil holocaust, jinak je ale Předčítač suverénním sólem
Kate Winslet. Její Hanna je dominantní, otěže románku drží pevně v rukou, na mladičkého milence shlíží s až mateřským přístupem, zároveň je v ní však něco zupácky tvrdého. U soudu prochází proměnou, později snad dojde dokonce jakéhosi uvědomění… Oscara získala zaslouženě, další by slušel i nominovanému kameramanovi Rogeru Deakinsovi, jenž poválečné Německo kreslí v pošmourných šedivých barvách. Předčítač nabízí zase jiný způsob, jak pochopit hrůzné věci z minulosti, aby se už nikdy neopakovaly.
. . .
Podrobnější informace o filmu, včetně fotogalerií a traileru najdete v magazínové verzi pro tablety, mobily nebo čtečce pro PC a Mac.