Odvážní mají kliku
Foto CS Film
Sledujte na CS Film na skylink Live TV
Připomeňte si „zlatá šedesátá“ ve filmové klasice. Vladimír Menšík hraje roli detektiva, jenž při vyšetřování uplatňuje netypické metody. Kombinuje kriminalistiku s divadlem. V Machově originální kriminálce půjde o dvě vraždy i kšefty s uměleckými díly.
Režisér a scenárista Jaroslav Mach sbíral první filmové zkušenosti ještě za okupace na konci 30. a 40. let. Nepatří tudíž ke „klasikům“ 60. let a k nové vlně, přesto se mu v krimikomedii Nahá pastýřka podařilo cosi z oněch legendárních šedesátek do filmu dostat.
Za vším hledej herce
Odlehčená kriminálka začíná prohlídkou zámku Ronov (natáčelo se na zámku Orlík v Jižních Čechách), kde kdysi žila rozverná panna Anna, kterou zachytil jako „nahou pastýřku“ významný rokokový malíř. K obrazu se pojí spousta legend, ale mnohem zajímavější jsou události, jež se rozběhnou po prohlídce. Na zámek přijedou vyšetřovatelé kvůli dvěma vraždám a také se kolem neustále motá obstaravatel pohřbů a podvodníček Felix Pacínek (Bohumil Šmída). Nejen, že kriminálka musí vyšetřit mordy, ale postupně také odhaluje, jak je to s pravostí rozverného portrétu paní Anny a dalšími cennými plátny na zámku. A aniž bychom chtěli spoilovat, můžete se těšit na velmi originální a nečekané zakončení.
Možná vám takto na první dobrou zápletka připadá zcela obyčejná, ale vězte, že Machovi se podařilo film neobyčejně dobře herecky obsadit a velmi citlivě propojit kriminalistiku s humorem. Také prostředí zámku a jeho okolí dodává filmu na atraktivnosti.
I když byste čekali, že teď by mělo přijít na řadu velebení výkonu Vladimíra Menšíka, nebude tomu tak. Samozřejmě že je v roli kapitána Trondy skvělý, ale naprosto nečekaně ovládl tento snímek Bohumil Šmída. Někteří tvrdí, že bez něho by byl film jen poloviční. Postava všudypřítomného Pacínka se stává mnohdy nejen katalyzátorem děje, ale také zdrojem výborného humoru. Jak už to tak u podobných slídilů bývá, ledacos vidí, ale ledacos také zatají, ledacos překroutí a ostatní se pak nestačí divit. A navíc, ať se děje, co se děje, tito slídilové vždycky něco vytěží ve svůj prospěch z každé situace. Ovšem úlisného Pacínka je rozhodně lepší vidět, než ho jen slovně popisovat.
Příkladem laskavého humoru budiž krátký dialog z vyšetřování: „Pane profesore.“ „Prosím?“ „Radši nám řekněte, co jste viděl, když jste vešel do rytířského sálu.“ „Nahou pastýřku!“ „Vám tady běhá nějaká nahatá družstevnice?!“ Představa nahé družstevnice pobíhající po honosném zámku je dost bizarní, ale vy se takových extrémů bát nemusíte. Nahá pastýřka není žádnou drsnou kriminálkou, spíše odlehčeným filmem, který v mnohém připomíná vyšetřování Járy Cimrmana, i svým humorem.
Zajímavost
Film byl poměrně úspěšný, o čemž svědčí volné pokračování pod názvem Rakev ve snu viděti... (1968), kde se opět objeví postava dotěrného Pacínka.
Nahá pastýřka
Režie Jaroslav Mach
Scénář Jiří Karásek, František Břetislav Kunc, Jaroslav Mach
Obsazení Karel Höger, Jiřina Petrovická, Bohumil Šmída, Vladimír Menšík, Jan Skopeček, Oldřich Velen, Zdeněk Řehoř
Délka 92 min.
Rok 1966