Král večírků i iluzí
Foto Cinemax
Adaptovat ikonická literární díla chce vždy odvahu. Režisér Baz Luhrmann jí má očividně dost, a tak je jeho Velký Gatsby opravdu velký!
Román F. S. Fitzgeralda je v Americe velmi dobře známý. Sám autor pojmenoval celou generaci umělců i dobu, v níž tvořili. Meziválečná léta ve Spojených státech nazýval jazzovým věkem (nazval tak i svou knihu povídek). Především 20. léta minulého století byla podle Fitzgeralda v podstatě jedním velkým mejdanem, kde tekl alkohol proudem, především mladí se mnohem více odvazovali a ke všemu vždy hrál jazz. Ztělesněním tohoto pozlátka se pak stala postava tajemného Gatsbyho. Jenže každé představení jednou musí skončit.
Večírky podle Luhrmanna
Během filmu se toho stane poměrně hodně. Středobodem všeho dění, dobrého i zlého, je vždy Gatsby (Leonardo DiCaprio), boháč, o němž téměř nikdo nic neví, ale všichni k němu chodí na večírky a jsou přesvědčeni, že ho svým způsobem znají. Nějakou dobu se Gatsbymu daří skrývat za masku zámožného a opulentního hostitele, jenže pak spadne klec. Z nonšalantního gentlemana se stává nervózní a trochu nerudný muž, který se musí vyrovnat s totálním životním krachem. A k tomu si samozřejmě musíte přičíst různé milostné pletky, nenaplněnou lásku, tragickou nehodu, různé podvody a nešťastné páry. Velký Gatsby je vskutku velkolepý román, který však karnevalovým veselím jen zakrývá nehezkou pravdu. Luhrmannovi se tak nabízela celá řada možností, jak Gatsbyho zpracovat. Sáhl po té sobě nejvlastnější – po vizuální a efektní opulentnosti. Možná si vybavíte jiné jeho filmy s fantastickou výpravou, kamerou doslova létající prostorem a efekty cílícími hlavně na emoce. Jinak tomu není ani v případě tohoto snímku.
Velký Gatsby představuje opulentní filmový ohňostroj. Je zábavný, fascinující, ale je také nesmírně zneklidňující i temný.
Jasným králem filmu je DiCaprio, který Gatsbyho naprosto chápe. Dokáže být okouzlující, tajemný a zadívat se do kamery takovým způsobem, že se vám až podlomí kolena (a to i pánům). Když se Gatsbyho svět rozpadá, jeho proměna v zoufalého a vzteklého chlápka je naprosto přesná. DiCaprio z organizátora večírků udělal postavu z masa a kostí. Veškeré efekty, které celý tento velkovýpravný kaleidoskop doprovázejí, vlastně ani nejsou potřeba, jsou to opravdu jen a jen efekty. S podobnou lehkostí se své postavy vypravěče celého příběhu Nicka Carrawaye zhostil také Tobey Maguire, o jehož hereckých kvalitách také není ani v nejmenším pochyb.
Velký Gatsby prostě nejde charakterizovat jinak než jako velkolepý filmový ohňostroj.
Znát románovou předlohu Velkého Gatsbyho nemusíte. Film přesně vystihuje, co má. Je zábavný, je fascinující, ale je také nesmírně zneklidňující i temný.
Leonardo DiCaprio
Leonarda DiCapria snad není ani třeba představovat. Svou super hvězdnou kariéru „nastartoval“ Titanicem (1997), ale na filmovém plátnu se objevoval od roku 1990. Je znám svou pečlivou volbou rolí, která se mu většinou vyplácí, i když ne všechny filmy byly trháky. Za dvojroli ve snímku Muž se železnou maskou (1998) získal i nechvalně proslulou Malinu. Naopak sošku Oscara získal teprve nedávno za roli v drsném historickém dramatu REVENANT Zmrtvýchvstání (2015).
Zajímavost
Při Nickově popisu New Yorku v úvodu filmu jsou použité kolorované záběry z černobílého snímku Bouřlivá dvacátá léta z roku 1939.
Koukněte i na
Moulin Rouge
Další Luhrmannův snímek, tentokrát z Paříže roku 1900, kdy se ve vyhlášeném kabaretu Moulin Rouge odehraje tragický milostný příběh. Tento filmový muzikál je opět hvězdně obsazen a také plný vizuálních efektů.
Podivuhodný případ Benjamina Buttona
Zdařilé adaptace se dočkala i jedna z Fitzgeraldových povídek. V příběhu o muži, jenž se narodil jako stařec a celý život vlastně jen mládl, si zahráli ústřední dvojici Brad Pitt a Cate Blanchett.
Velký Gatsby
Režie Baz Luhrmann
Scénář Baz Luhrmann, Craig Pearce
Obsazení Leonardo DiCaprio, Tobey Maguire, Carey Mulligan, Joel Edgerton, Isla Fisher, Jason Clarke, Elizabeth Debicki
Délka 143 min.
Rok 2013