Korporace – Říkávalo se, že práce šlechtí…
Foto Cinemax
Filmové thrillery z prostředí zaměstnání se v posledních letech staly specializací francouzské kinematografie. Patří mezi ně i filmy jako Lidské zdroje Laurenta Canteta. Ty vyvolávají v divácích pocity úzkosti a strachu z běžné práce. Ať už díky kriminálním aktivitám, nebo lidskému faktoru.
Nejnovějším přírůstkem do této sestavy je intenzivní drama Korporace, kde vidíme ne zrovna sympatickou HR manažerku Emilii (Céline Sallette). Ta působí ve firmě, kde jeden ze zaměstnanců spáchá sebevraždu. Film se do značné míry inspiroval událostmi a praxí v současném socioekonomickém klimatu Francie.
Tento debutový kousek režiséra a scenáristy Nicolase Silhola nabízí přesvědčivý a někdy brutální portrét ženy pod vlivem korporátního světa. Emilie, 30letá kariéristka, udělá cokoli, aby potěšila svého nadřízeného Stephana. To je muž, který vládne nad oddělením lidských zdrojů kombinací šarmu a krutosti. Když se ale finanční manažer rozhodne vyskočit z nejvyšších poschodí sídla společnosti v Paříži, dostanou se Emilie a Stephane do hledáčku inspektorky práce. Podstata snímku Korporace je ovšem daleko složitější, než se může na první zhlédnutí zdát. Mimo jiné vypráví příběh emancipace.
V dnešním pracovním prostředí je extrémně těžké zachovat si jak osobní morálku, tak ekonomickou zodpovědnost
Zpočátku se zdá, že Emilie pro svou práci dýchá a že je její životní náplní, že si život nedovede představit bez ní. Bezmezně uctívá hodnoty společnosti. Ale mimo jiné i kvůli stále většímu tlaku, který na ni společnost vyvíjí, jednoho dne povolí. Sejme masku korporátního robota a opět se vědomě spojí se svými emocemi, tělem a pocity. Jak moc velkou vinu nese za smrt zaměstnance? Mohla udělat něco pro to, aby k tomu nedošlo? A dokáže si někdy odpustit? Záměr Silholova scénáře je ukázat, jak se Emiliina společnost, která je volně inspirovaná nadnárodními korporacemi, snaží snížit počet svých zaměstnanců a obcházet drakonické pracovní zákony Francie. Spíše než vyhazovat zaměstnance, což by je stálo nemalé odstupné a spoustu času u soudů, tlačí Emilie a její tým zaměstnance do kouta. Prakticky jim dávají na výběr: odejděte, nebo se vrhněte z okna.
Silholův film se sice ke konci stane možná až příliš melodramatickým, ale i tak jako celek funguje. Zejména proto, že se soustředí výhradně na Emilii. V tomto ohledu Sallette hraje ženu, jež se pohybuje na pomezí mezi osobní morálkou a ekonomickou realitou. Bohužel Korporace ukazuje, že v dnešním pracovním prostředí je extrémně těžké zachovat si obojí. Mentální nátlak a bídné podmínky jsou podle autora scénáře v dnešní Francii běžné, když společnosti jako Renault nebo Orange zažívají vlny sebevražd zaměstnanců, způsobených často právě pracovními podmínkami. Podobnými podmínkami, jako uvidíme ve filmu Korporace.
Film ale až mrazivě zaujme nejen ty diváky, kteří jsou sami v útrapách kvůli práci či na pokraji vyhoření.
Zajímavosti
Režisér Nicolas Silhol je synem HR konzultanta a profesora managementu, vyučujícího na obchodní škole. Vždy ho zajímaly mezilidské vztahy na pracovišti. I proto se korporátní prostředí stalo tématem jeho celovečerního debutu Korporace. Ten získal vloni na MFF v Karlových Varech Křišťálový glóbus.
Herec Stéphane De Groodt se před startem herecké kariéry živil jako profesionální závodní jezdec a získal titul šampiona Belgie na šampionátu BMW Procar.
Koukněte i na
Smrt Caroline Byrneové
Skutečný příběh australské modelky, která byla nalezena mrtvá na místě, kam chodí ukončovat svůj život sebevrahové. Nebýt jejího otce a hrstky novinářů, kteří případ drží dále při životě, by všichni věřili že spáchala sebevraždu v důsledku nadměrné pracovní zátěže…
Korporace
Režie Nicolas Silhol
Scénář Nicolas Silhol, Nicolas Fleureau
Obsazení Céline Sallette, Lambert Wilson, Stéphane De Groodt, Violaine Fumeau, Alice de Lencquesaing, Hyam Zeytoun, Edith Saulnier
Délka 95 min.
Rok 2017