Když ji nemiluješ, není co řešit
Foto Cinemax
Přesně jak napovídá název filmu Manželé a manželky, jde o fascinující psychologickou sondu do manželských vztahů. Příběh je navíc vyprávěný zcela jinak, než jsme u mistra žánru zvyklí.
Jelikož hlavní hereckou i autorskou hvězdou je v případě tohoto snímku legendární Woody Allen, můžete se těšit na tradičně propracovanou „konverzačku“ s divadelními prvky. Tragikomický příběh se odehrává kde jinde než na newyorském Manhattanu a ústřední postavy tvoří dvě manželské dvojice. Jedna hned v úvodu filmu oznámí rozchod, a tím vlastně nastartuje rozpad i druhého manželství. Dají se vztahy vracet na začátek a restartovat? Pokud znáte Woodyho Allena, je vám jasné, že jednoduché to rozhodně nebude…
Co oči nevidí...
Celý film působí trochu nervózně, k čemuž hned od začátku přispívá také kamera. Když v úvodní scéně začínají dvě manželské dvojice probírat rozvod, k jejich zmatenosti se přidává také kamera. Trhaně těká z jednoho herce na druhého, jako kdyby nikdo v místnosti (ani kameraman) nevěděl, co si s nastalou situací počít. Sydney Pollack a Judy Davis hrají pár, který se rozvádí. Nejsou na sebe naštvaní, vědí, proč se chtějí rozejít, jsou domluvení, zůstávají přátelé. Zato druhý pár, Woody Allen a Mia Farrow, je naprosto v šoku. Mysleli si, že jejich přátelé jsou tak šťastní! A nyní přichází hlavní zklamání ‒ pokud se tento šťastný pár musí rozejít, mohou spolu vůbec nějací dva lidé žít v harmonii? Není všechno jen marnost nad marnost a každý vztah a každé manželství předurčené k rozpadu?
Tohle je druhý termodynamický zákon. Dřív nebo později se všechno po****. To je moje formule, to není z encyklopedie Britannica.
A tak se posuneme v čase dopředu. Zatímco Allen od osudné večeře stále pochybuje, jestli je jeho manželství plné kompromisů a často také hádek opravdu tím, co chce, jeho starý přítel své dilema už vyřešil. Pollack žije s mladou instruktorkou aerobiku a je naprosto šťasten. Který muž by také nebyl, když má vedle sebe ženu dokonalého vzezření, která ho obdivuje, a ještě je schopná poslouchat jeho „velezajímavé“ názory na svět. Prostě intelektuálka v trikotu, jak Allenovské. Toto soužití postupně mění i Pollacka, který teď sleduje výživové trendy, cvičí a snaží se držet krok se svou novou partnerkou. Kdo by po takovém vztahu neprahl?
Allenova postava touží zažít něco podobného. Být bezmezně milován a obdivován nějakou krasavicí. A že to není až tak obtížné, jedna mladice si na něho zuby už brousí. Teď už jen zbývá rozhodnout se, zda pokušení podlehnout, či nikoli. Vždyť i on si zaslouží své ztracené mládí! (Jako kdyby se čas dal vracet...)
Přestaňme snít
Jenže i z neodolatelné dívky se časem stane sice krásné, ovšem pouhé tělo. Když i nadpozemská instruktorka začne svého postaršího tatíka nudit hloupými rozhovory o horoskopech, najednou se mu zasteskne po bývalé ženě. A podobným vývojem prochází také Allen. Celý film se točí neustále kolem toho, co od života chceme a co od něho můžeme chtít. Naše představy a touhy totiž velmi často nepočítají s realitou. Vidíme vše idylicky a pak jsme naštvaní, že je vše jinak, než jsme si vysnili. V tuto chvíli se z Allena stane nezvykle moralistní autor, jelikož se vykašle na snění a hledá cestu zpět do reality. Určitě tušíte, co to znamená.
Docela kuriózní fakt je, že ve stejném období procházelo krizí také jeho skutečné manželství s filmovou i reálnou manželkou Miou Farrow. Jak to dopadlo je asi všem známé. Brát Allenovy filmy za morální a jakýsi vztahový vzor by bylo asi příliš silné kafe. Raději se na Manžele a manželky dívejte jako na zábavnou satiru každodennosti, která může i nemusí mít dobrý konec. Hlavní je se při všem dobře bavit.
Manželé a manželky
Režie Woody Allen
Scénář Woody Allen
Obsazení Woody Allen, Mia Farrow, Judy Davis, Sydney Pollack, Juliette Lewis, Liam Neeson, Lysette Anthony
Délka 103 min.
Rok 1992