Homolka a tobolka
Foto FilmBox
Sledujte na FilmBox HD na skylink Live TV
I třetí příběh pražské rodiny Homolkových, který je oproti dvěma předchozím vyveden barevně, zaslouženě patří do pokladnice české filmové klasiky.
Tentokrát si tahle svérázná rodinka vyjede na zimní rekreaci do Krkonoš. A jak jinak než s cílem užít si dovolenou plnými doušky. Tak, jak to umějí jenom oni!
To budou panorámata!
„Hele, my jsme si řekli, že když někdo na někoho bude ošklivej, tak že bude klečet.“ „Helejte, když někam přinesete nějakou ženskou, tak si ji zase vodneste, jo.“ „Prosíme tančící bez balónku, aby opustili parket.“ „A co až budeme nahoře, to teprv budou panorámata.“ To jsou jen některé z památných hlášek legendárního filmu režiséra Jaroslava Papouška, který ke komedii napsal i scénář a který se kromě „Homolků“ proslavil i scénáři k Formanovým hořkým komediím Lásky jedné plavovlásky a Černý Petr. O působivou kameru posledního příběhu trilogie o Homolkových se postaral Miroslav Ondříček. Ano, ten výtečný a světově proslulý kameraman, který byl dvakrát za svou kariéru nominovaný na Oscara, a to za filmy Amadeus a Ragtime.
Heduš, Ludva a ti druzí
Máma Heduš (Helena Růžičková), táta Ludva (František Husák), babička (Marie Motlová), děda (Josef Šebánek) a neposedná dvojčata (Petr a Matěj Formanovi). To jsou Homolkovi v plné sestavě a parádě. Právě přijíždějí do zotavovny Radost ve Špindlerově Mlýně. Už cestou se dušují, že na sebe budou hodní, a kdo hodný nebude, ten bude za trest klečet. Ovšem hned po příjezdu do recepce Radosti se spouští řetězec zmatků. O řadu z nich se zaslouží nový kulturní referent (Jiří Hrzán). Dalším zdrojem nepříjemných událostí se stává výměna pokojů – hned dva manželské páry požadují výměnu s pokojem Homolkových. Brzy dojde také k menšímu požáru a následné potopě v pokoji dědy a babičky Homolkových. A to není zdaleka vše. Budeme prostě s úžasem sledovat místní „velkou kulturní událost“ v nezkušených rukou zmateného kulturního referenta, který byl vedoucím hotelu dokonce donucen se pro tuto příležitost ostříhat. Nikoho asi nepřekvapí, že vrchol pobytu – společenský bál – se postupně změní v bohapustou frašku.
Dovolená, to jsou nervy!
Ačkoliv od natočení filmu uplynulo skoro padesát let, v podstatě vůbec nezestárnul (tedy možná až na módu a účesy). Ve zdánlivě bizarních postavách Homolkových se totiž pozná nejeden z nás. Jen si vzpomeňte na trapné okamžiky svých vlastních rodinných dovolených. Kolikrát jste se pohádali kvůli úplným hloupostem? Kolikrát jste si před vypuknutím rekreace vzájemně dávali závazky, že tentokrát se rozhodně hádat nebudete? Kolikrát jste absolvovali bezvýznamné půtky s osazenstvem vedlejšího pokoje? Kolikrát vás organizovaná zábava nudila k smrti? Kolikrát děti vyrušily vaše intimní chvíle s partnerem? Dovolené jsou zkrátka zkouškou nervů, ať se odehrávají na horách, nebo u moře. Jistě máte svou soukromou sbírku hlášek, které vešly do dějin vaší rodinné historie!
Marie Motlová
Narodila se v roce 1918. Rodiče z ní chtěli mít hospodyňku, ale mladá Maruška toužila po divadle. Na čas se stala zdravotní sestrou, ale divadlo ji přitahovalo dále, až jí rodiče nakonec povolili studia na pražské konzervatoři. Poté vystupovala v Divadle E. F. Buriana nebo v divadlech v Kladně a Mladé Boleslavi. V době kladenského angažmá ji objevil režisér Jaroslav Papoušek a obsadil ji do role energické babičky do trilogie o rodině Homolkových. Marie Motlová se objevila i v dalších filmech například Zítra to roztočíme, drahoušku…!, Já už budu hodný, dědečku! nebo v seriálech Žena za pultem a Nemocnice na kraji města.
Homolka a Tobolka
Režie Jaroslav Papoušek
Scénář Jaroslav Papoušek
Obsazení Josef Šebánek, Marie Mottlová, Helena Růžičková, František Husák, Matěj Forman, Petr Forman, Jiří Hrzán
Délka 85 min.
Rok 1972