Filmová recenze – O mušketýrech jinak. A zase dobře
Foto Artcam Films
Jak osvěžující je vidět v době počítačově chladných marvelovských superhrdinů (a superhrdinek) biják, v němž jde o lidské vášně a bojuje se v nich tělo na tělo, respektive kord na kord. Ve jménu cti je stará dobrá „rytírna“ s přívlastkem: plná a vyvážená, věrná těm nejlepším žánrovým tradicím, a přitom jiskrná a svěží jako mladé víno.
Šermířské souboje znal herec Vincent Perez hlavně jako jejich protagonista: sám mluví o více než třech desítkách filmových zápasů, mj. třeba v Královně Margot (1994) nebo Fanfánovi Tulipánovi (2003). Celé roky prý snil o tom, že jednou natočí film, kde šerm nebude hrát roli dobového doplňku, ale stane se přímo jeho tématem. Film, kde se herci budou bít, jako by jim šlo doopravdy o život, kde se v akčních scénách nebude „podvádět“ prostřednictvím triků a kaskadérské výpomoci. Sen si splnil, až když se naučil režírovat: Ve jménu cti je jeho čtvrtým režijním počinem, navíc si ho i napsal, vyzdrojoval a zajistil pro něj jednoho z nejzkušenějších koordinátorů akčních scén, mistra šermu Michela Carlieze. A nutno říct, že vášeň pro věc křičí z každého jeho políčka.
Příběh Perezovy moderní variace na „rytírnu“ spadá do období, v němž byly ve Francii zakázány, leč stále hojně provozovány takzvané souboje cti – duely, jimiž si mezi sebou vyřizovali prostřednictvím zbraní účty muži dotčení urážkou, výsměchem či lží. Těžko vymýtitelná tradice, jež se francouzskými dějinami táhla přes mnoho staletí a definitivně skončila až po druhé světové válce, formovala i život „mistra meče“ Clémenta Lacaze (Roschdy Zem) a plukovníka Berchèra (Perez). Oba se ve filmu střetnou hned několikrát a jsou to nervy drásající scény plné emocí, jejichž intenzita hravě zastoupí slova.
Podprahově navíc scénář klade znepokojivé otázky po smyslu toho všeho: skutečně i tak abstraktní hodnoty, jako jsou čest a důstojnost, stojí za to moře prolité krve? A kde vlastně leží hranice mezi uraženou ctí a dotčenou ješitností? Perspektivy se různí a překvapivě nezávisí na pohlaví. Když se do hry vmísí feministka a průkopnice ženského šermu Marie-Rose Astié de Valsayre, jeden by čekal, že její pohled bude „žensky pragmatický“ – ale i ona ve jménu „své“ věci vzývá muže k soubojům a neváhá za ni prolévat krev.
Právě postava Astié dává klasickému příběhu další vítaný rozměr. A byť mnozí režiséra viní z laciného nadbíhání trendu #MeToo, budiž mu ke cti, že téma feminismu včlenil do příběhu organicky, jako přirozený požadavek doby, která ženám život nijak neulehčovala. Když Astié její protivník v souboji obviní, že má proti němu výhodu, protože vyměnila sukni za kalhoty, když ji muž na ulici častuje nevybíravými nadávkami, protože si v dešti dovolila zvednout okraj urousaných šatů, když marně vysvětluje mužům, že i ona má právo hájit svou pověst a čest, člověk s ní nemůže než souhlasit – a ani nemusí být žena.
Možná že některé věci Perez Ve jménu cti zjednodušuje, možná že některé postavy by zasloužily větší scenáristickou péči a hloubku. V rámci žánru ale snímek funguje až nadprůměrně dobře a cenu, již mu přiřkli diváci posledního festivalu v Karlových Varech, dostal naprosto zaslouženě.
Ve jménu cti
Režie Vincent Perez
Obsazení Roschdy Zem, Doria Tillier, Guillaume Gallienne, Damien Bonnard, Vincent Perez, Noham Edje, Pepe Lorente
Délka 101 min.
Rok 2023