Filmová recenze – Čekání na Žižku
Foto Bioscop

Petr Jákl miluje drony a Žižkovo oko „zachránili“ červi. Aneb co vám utkví, půjdete-li na velkofilm věnovaný nejslavnějšímu českému vojevůdci.
Řečené samozřejmě lehce poznamenala nadsázka, z nejdražšího českého filmového projektu si zapamatujete i něco víc (třeba nefalšovaného českého lva, který ví, že husiti se nežerou). Nicméně jednomu se u filmu Jan Žižka rozhodně neubráníte: totiž otázkám po smyslu a motivaci. Proč Petr Jákl natočil film zrovna o Žižkovi? V čem byla Žižkova osobnost mimořádná? Nebo snad byl mimořádný jeho příběh? A co jím chtěl vlastně jeho autor vzkázat?
Problém Jáklova snímku tkví v tom, že na žádnou z otázek nedá přesvědčivou odpověď. Ve finále je nám sice podsouváno cosi na způsob národně-demokratického poselství, jde však o vzkaz tak neohrabaně prvoplánový, že jej nelze brát vážně. Relevanci příběhu, nepřehledného a žánrově rozkolísaného mezi hrdinským eposem a jalovou lovestory, podrývá už sama vstupní informace o autorské licenci: tvůrci prý schválně zvolili to období z Žižkova života, o němž se mnoho neví, aby mohli beztrestně fantazírovat o únosech, zradách a láskách. A konečně osobnost – tu sice mohl mít Jan Žižka pestrobarevnou, nicméně scénář ani jeho herecký představitel, hollywoodský rek Ben Foster, se s ní evidentně nepotkali.
Výsledkem je film, jenž tíhne k prázdným sloganům a gestům a jehož titulní hrdina je tou nejméně poutavou postavou. Film, který má přes svůj (na české poměry) astronomický rozpočet všechny atributy průměrné hollywoodské podívané – což nemusí být nutně nadávka, ale taky se to nedá nazvat výhrou. Ostatně Marhoulovo podobně ambiciózní drama Nabarvené ptáče stálo o polovinu méně, ale na rozdíl od Žižky přesně vědělo, co, proč a jak.
Budiž Jáklovi ke cti alespoň to, že jeho historický opus není samoúčelnou rychlokvaškou. Z každého filmového políčka, z každého pečlivě promyšleného záběru či choreografie bitvy, ano, i z oněch nadužívaných, leč čarokrásných dronových celků křičí snaha o řemeslnou poctivost. Dokud bývalý kaskadér Jákl dělá to, co umí nejlépe, to jest režíruje akci a herce, poštěstí se i zážitek s patřičným emocionálním nábojem (metodicky nasnímaná přehlídka bojových taktik včetně legendární vozové hradby v akci, kupříkladu). Selhává naopak všude tam, kde se jako spoluscenárista snaží o příběh. Ten vede nepřehledně od zrady ke zradě a bitvy k bitvě a navzdory svému názvu zůstává jen příslovečným čekáním na Godota. Pardon na Žižku.
Jan Žižka

Režie Petr Jákl
Obsazení Ben Foster, Michael Caine, Til Schweiger, Matthew Goode, Sophie Lowe, William Moseley, Ondřej Vetchý
Délka 125 min.
Rok 2022