Filmová recenze – Blízko lásce
Foto Artcam Films
Hned krátce po Novém roce vstoupil do kin snímek s pověstí jedné z nejsilnějších výpovědí loňské sezóny a prestižní velkou cenou z festivalu v Cannes na kontě. Jmenuje se Blízko a věci složité a těžko postihnutelné dokáže vyjádřit s odzbrojující naléhavostí.
Belgický režisér Lukas Dhont zaujal už v roce 2018 snímkem Dívka, v němž velmi citlivě vylíčil trápení dospívající transsexuální baletky. Křehký svět teenagerů sonduje i ve své novince, tentokráte na příběhu Rémiho a Léa, třináctiletých kamarádů, jejichž intenzivně a často projevovaná citová blízkost provokuje a pobuřuje okolí.
„Vy jste spolu?“ ptají se zvědavě spolužačky, zatímco spolužáci se jejich chování (v lepším případě) vysmívají. Diktátu konvencí záhy musí ustoupit vše, co dělá kamarádství kamarádstvím – sdílené zážitky, společné slzy, noci trávené pod jednou peřinou, tajemství šeptaná do ucha. Důvěrnosti mezi chlapci „se nesluší“, a to ani ve věku, kdy teprve vykračují z dětství do puberty.
Každý z chlapců reaguje na kritiku jinak: Rémi se uzavře, Léo hledá nové útočiště v „chlapáčtějším“ prostředí hokejového týmu a kamarádovi se pro jistotu začne vyhýbat. Výsledkem je tragédie, jejíž nevyhnutelnost všichni od začátku tušíme, ale přesto nás zasáhne v plné síle.
Tu sílu mimochodem spoluvytváří Dhont za pomoci rafinovaného přediva náznaků a metafor, vizuálních i dějových. Chlapci (fantastické herecké výkony Edena Dambrinea a Gustava De Waelea) jsou si fyzicky i psychicky neustále „blízko“ a jejich hry, pohledy a doteky zůstávají nevinnými pouze pro ty, kdo je tak chtějí vidět. Pátrat po povaze jejich vztahu ovšem nemá cenu, odpovědi na tuto otázku se nedočkáme a ani tu o ni nejde. Což je na Dhontově snímku možná to úplně nejlepší.
Blízko
Režie Lukas Dhont
Obsazení Émilie Dequenne, Léa Drucker, Kevin Janssens, Eden Dambrine, Valérie de Waele, Julie Bataille, Igor van Dessel
Délka 105 min.
Rok 2022