Byl to jen americký sen
Foto Profimedia.cz
Co dělat, když máte zdánlivě všechno, ale to „všechno“ se vám najednou zhroutí pod rukama jako domeček z karet? Julianne Moore září coby nešťastná žena zamčená v nablýskaných kulisách americké domácnosti 50. let.
Spojené státy zažívají poválečnou konjunkturu a Cathy žije dokonalý život. Má dvě zdravé děti, její manžel Frank vydělává slušné peníze v rozvíjejícím se byznysu televizní reklamy, všichni společně obývají rozlehlý dům v zazobané části státu Connecticut. Na všechny domácí práce je tu služka Sybil, Cathyiným hlavním úkolem je jen vypadat skvěle, hostit přítelkyně a poskytovat oporu svému milujícímu manželovi.
Jenže Frank až tak milující není: nic netušící manželka ho jednoho dne nachytá v náručí jiného muže. Co teď? Pokusy o terapii nezabírají, věc se musí tutlat před konzervativním okolím… Není divu, že Cathy nachází klid, útěchu a pochopení jinde. Jenže i v tom je problém: její nová spřízněná duše, zahradník Raymond, je – černoch…
Scenárista a režisér Todd Haynes (Sametová extáze, Beze mě: Šest tváří Boba Dylana) natočil film Daleko do nebe jako poctu klasickým hollywoodským melodramatům, jaká v polovině minulého století točil Douglas Sirk. Nekomplikovaný příběh je vyprávěný poměrně exponovaně, všechny postupy však hrají dohromady jako barvy na luxusní tapetě. Perfektně oblečené postavy pózují v interiérech sladěných do posledního detailu, kamera krouží v precizní choreografii jízd a jeřábových poletů, smyčce v partituře klasika filmové hudby Elmera Bernsteina doslova hřmí a postavy se snaží vydržet pod tíhou svého kříže.
Ale Daleko do nebe není jen nablýskaným povrchem – stejně jako jím není ani Cathyin život a jako jím nebyly snímky Douglase Sirka. Dobovým tiskem přehlížená melodramata pozdější generace kritiků vyzdvihly jako promyšlené komentáře společenské reality a závažných témat, jako jsou rasová segregace, potlačování „nemainstreamových“ forem sexuality nebo pokrytectví bohatších vrstev. Sirkův obdivovatel, Todd Haynes, přináší v jediném překrásném balení tři filmy v jednom: působivý příběh silné ženy, poctu opomíjenému žánru i jemně ironický komentář k vývoji kinematografie. A vynikající výkony Julianne Moore a Dennise Quaida jsou už jen skvělým bonusem.
Verdikt: Stylově natočený film o smutném životě za maskou dokonalosti a přetvářky lze vnímat „na první dobrou“ jako klasické melodrama, i poněkud složitěji coby láskyplnou poctu zašlému žánru.
Daleko do nebe
Režie Todd Haynes
Scénář Todd Haynes
Obsazení Julianne Moore, Dennis Quaid, Dennis Haysbert, Patricia Clarkson, Viola Davis, James Rebhorn, Celia Weston
Délka 108 min.