Filmová rencenze – Bolest jako mávnutí motýlími křídly
Foto Krutón
Je to těžký film. Tak těžký, jak jen může být těžký život poznamenaný válkou, násilím a beznadějí. Ale léto je pryč a realita klepe na dveře, tak proč před ní zavírat oči.
Když začal režisér Maksym Nakonečnyj natáčet ukrajinsko-české koprodukční drama Pohled motýla, tížil jeho vlast „pouze“ vleklý konflikt na Donbasu. Právě do té doby je zasazen i příběh vojačky Lilji (Rita Burkovska), již tamní separatisté po měsících mučení propouštějí ze zajetí. Zraněná na těle i na duši, zaskočená reakcemi okolí i lidí nejbližších přichází domů, kde se doma být necítí.
Její příběh by se mohl odehrávat i teď, v době, kdy se válka rozšířila na celé území Ukrajiny. V prvé řadě tu jde totiž o osobní zkušenost, nikoli o politiku. Z dnešní perspektivy je však zajímavé sledovat, nakolik režisérův nekompromisně kritický pohled do vlastních řad koresponduje s oficiální rétorikou. Extrémní nacionalismus, lhostejnost či agresivní machismus uvnitř ukrajinské společnosti, to skutečně nejsou témata, o nichž by se v atmosféře modro-žluté euforie mluvilo často a s pochopením. A přece tu jsou přítomna a z Nakonečného nečernobílého debutu činí výpověď, když ne přímo odvážnou, tak určitě nezvyklou a v mnoha ohledech riskantní.
Aby nevznikla mýlka: Pohled motýla nevykazuje ani stopu sympatií vůči putinovskému režimu. Vlastně se v něm nedá mluvit o sympatiích vůči komukoli. Úzkostlivě se drží „motýlí“ optiky, chladné a neproniknutelné stejně jako tvář hrdinky. Lilja přezdívaná Motýl je coby operátorka bezpilotních dronů zvyklá na očistný nadhled (jejž nám připomínají i četná letecká intermezza) a stejně nezúčastněně „shlíží“ na celý svůj život. Ne že by se jí nedostávalo emocí, to jen bolest se z té výšky zdá tak nějak snesitelnější. A právě tento zdánlivě neosobní přístup k postavě, jež trpí velmi intimně a hluboce, dělá z Nakonečného filmu zážitek hodný pozornosti.
Možná vás nedojme, ale určitě vám nebude jedno.
Pohled motýla
Režie Maksym Nakonechnyi
Obsazení Rita Burkovska, Daria Lorenci, Natalija Vorožbyt, Lyubomyr Valivots
Délka 107 min.
Rok 2022