Berlínští vlci
Foto Epic Drama, Profimedia.cz
Poválečný Berlín je takovou mikroevropou – jeho obyvatelé a hrdinové minisérie Berlínští vlci si prožili na vlastní kůži to, co zažívali lidé v mnohých sousedních i vzdálenějších státech.
Tři roky 1948, 1961, 1989, dohromady jednačtyřicet let a „vlci“ jsou stále spolu, ať už je jejich město zničené, rozdělené, nebo spojené, stejně jako oni sami. Třídílné drama je sice fiktivním příběhem, ovšem s dokumentárním přesahem.
Třeba scény, kdy mladý východoněmecký voják překoná ostnatý drát, odhodí svou pistoli a nastoupí do čekajícího vozidla. Je to mladý Conrad Schumann, devatenáctiletý poddůstojník, který se během pár vteřin přesune ze sovětského sektoru do francouzského sektoru Berlína, z Východu na Západ. Tato rychloakce se stala 15. srpna 1961, dva dny před zahájením výstavby Berlínské zdi. Schumannův příběh je dnes součástí německých dějin.
Nic nás nemůže rozdělit, ani smrt
I když tato scéna patří do druhé části série, kdy Kurt (Aljoscha Stadelmann) a Bernd (Florian Lukas) stojí na rohu Bernauer Straße a Ruppiner Straße a vzrušeně sledují rozdělení Berlína a počínání Conrada Schumanna, o seriálu Berlínští vlci napovídá mnohé. Kurt ani Bernd tam v srpnu 1961 samozřejmě nestáli, ale scenáristům se tak podařilo propojit fikci s historií. „Vlci jsou novou formou dokumentárního dramatu,“ říká historik stanice ZDF Guido Knopp.
Tvůrci tak díky tomu kladou sami na sebe vysoké nároky, aby mohli natočit příběh šestice kamarádů, zcela odlišných, kteří spolu prožijí zlomové okamžiky dějin v Berlíně. Především dobové vizuály, které měl na starost Frank Godt, stejně jako režie a kamera Hanno Lentze svědčí o bohaté dokumentaristické praxi. Minisérie je plná dobových fotografií i filmových prostřihů, ovšem je otázka, zda především mladší generace diváků dokáže tuto „reálnou“ rovinu odlišit od té hrané.
Co je však bez debat skvělé, jsou hrané party, které spíš než televizní produkci připomínají tu filmovou. Jen osudy hlavních hrdinů Bernda, Kurta, Jakoba, Ralfa, Lotte a Silke by vystačily na šest celovečerních filmů. Kurt a Bernd se pohybují na hranici zákona a realizují se hlavně na černém trhu; Lotte chce být zpěvačkou a dohlížet na svého malého bratra Ralfa; Jakob jako jediný z rodiny přežil vyhlazovací tábory a přesto zůstává v Německu; Silke je veselá, dychtí po životě a doufá, že by s ní Jakob mohl žít; Bernd stále doufá, že se stane zázrak a otec se přeci jen z války vrátí. Jednoho dne, na konci války, si všichni slíbí: „Nic nás nemůže rozdělit, ani smrt.“ A svou dětskou přísahu se snaží udržet při životě desítky let. Bez problémů se však neobejdou ani ta nejlepší přátelství, a tak můžete sledovat, jak se postupně odcizují, názorově i lidsky, po roce 1961 se „vlci“ dokonce rozdělí na západní (Bernd, Ralf, Kurt, Lotte) a východní (Jakob a Silke) smečku.
Stejně jako se boří zdi reálné, nakonec jednou spadne i ta možná mnohem vyšší a bolestnější zeď. Stopy obou ale zůstávají viditelné dodnes…
Barbara Auer
Barbara Auer se narodila 1. února 1959 v Bádensku a dnes patří k obsazovaným německým herečkám. Dlouhé roky byla partnerkou další německé star Martina Langera. Můžete si ji pamatovat z úspěšných snímků Zlodějka knih (2013) či staršího dramatu Moje dcera patří mně (1992).
Zajímavost
Conrad Schumann opravdu „přeskočil“ z Východu na Západ. Dodnes má v Berlíně, v místech, kde stávala zeď, pomník v podobě sochy nazvané, volně přeloženo, „Skokan přes zeď“. Jeho příběh byl prý prvotní inspirací pro tvůrce natočit tento seriál.
Koukněte i na
Good bye, Lenin!
Výborná satirická komedie s dnes již hereckou hvězdou, Danielem Brühlem, o tom, kterak jeho matka do kómatu upadla, když viděla svého syna na demonstraci v roce 1989. Probere se až po pádu železné opony a aby ji znovu neranilo, snaží se její syn ve svobodném Německu navodit zdání, že socialistický blok stále funguje a nic se nezměnilo.
Sluneční ulice
Přelom 70. a 80. let – Micha Ehrenreich žije ve východní části Berlína, v ulici Sonnenallee, která je rozdělena berlínskou zdí. Nic mu však nebrání v tom, aby se zamiloval do krásné Miriam. A tak celé dny spřádá plány, jak se dostat do její blízkosti a konečně si získat její pozornost.
Berlínští vlci
Režie Friedemann Fromm
Scénář Friedemann Fromm
Obsazení Axel Prahl, Barbara Auer, Matthias Brandt, Johanna Gastdorf, Karl Kranzkowski, Ulrike Krumbiegel…
Délka 3 × 90 min.