Barevně černobílá smůla
Foto FilmBox
Sledujte na FilmBox HD na skylink Live TV
Doba těsně po válce bývá často vnímána jako doba nových nadějí, svobody a všeobjímajícího štěstí. Jenže realita byla trochu jinde. Stát a jeho obyvatelé se sotva vzpamatovávají z prožitých hrůz, právo a bezpečí prakticky neexistuje, všeho je nedostatek. Kdo si neporadí sám, nemá nic. Tak začíná slavný snímek režiséra Františka Vláčila z konce 60. let Adelheid.
Drama Adelheid vypráví poeticky a tklivě o dvou zničených a osamělých lidských duších, které se našly v nesprávný čas na nesprávném místě. Snímek natočený podle stejnojmenné novely Vladimíra Körnera se odehrává v Sudetech krátce po skončení druhé světové války. Správcem znárodněného majetku v místní vesnici se stává bývalý voják ze západní fronty Viktor Chotovický (Petr Čepek), který je ubytován v zámečku po místním aktivním nacistovi, který byl vyhlášený svou brutálností. A právě zde se potkává s jeho dcerou Adelheid (Emma Černá), která mu má na zámku sloužit.
Těšil jsem se domů. Ale když jsem se vrátil, lidi se mi za tu dobu stali úplně cizí
Kdo jsi bez viny…
Vraťme se ale na začátek. Vidíme parní vlak projíždějící podzimní krajinou. Mezi cestujícími je i muž v kožené bundě, který při kontrole upadne v podezření, že se jedná o maskovaného Němce. Co naplat, že má u sebe doklady dokazující opak. Násilím je vyvlečen z vlaku, dostane několik ran od četníků, a dokonce na něj i jedna Češka plivne. Po dlouhém výslechu na místní četnické stanici však musejí strážníci uznat, že se spletli a že se skutečně jedná o bývalého poručíka britského královského letectva, který dostal povolení od vysoko postaveného důstojníka na ochranu a na místo v zámečku Schwarzbach. Viktor je tedy propuštěn a již pěšky pokračuje na zámeček, který mu doslova změní život.
Líbivé na pohled
Snímek, který svým silným, hořkým a pesimistickým vyzněním navazuje na návraty k tématu druhé světové války, je postavený zejména na skvělé vizuální stránce vyprávění, za kterou stojí hlavně Vláčilův oblíbený kameraman František Uldrich. A neuvěřitelně silné zázemí našel režisér taky v hlavní herecké dvojici ve složení Petr Čepek a tehdy začínající herečka Emma Černá. Tuto roli měla původně obsadit Jana Hlaváčová, režisér se ale nakonec rozhodl jinak a udělal dobře, mezi dvojicí protagonistů to tak dobře jiskří, že vůbec nevadí, že si postavy vlastně nerozumí ani slovo.
Snímek, který je starý již 50 let, jako by vlastně vůbec nezestárl. Vláčil předbíhá dobu a trefuje se tak do chuti jak tehdejšího náročnějšího publika, tak dnešních diváků, o čemž svědčí i jeho vysoké hodnocení na webových stránkách určených pro zaryté filmové fanoušky. Jestli je to lahůdka, na které si pochutnají i vaše filmové chuťové buňky, se můžete přesvědčit již brzy sami na stanici FilmBox.
František Vláčil
Rodák z Českého Těšína, který zemřel roku 1999 v 74 letech, ihned po druhé světové válce začal studovat na Filozofické fakultě brněnské univerzity estetiku a dějiny umění. Jeho prvním samostatným hraným filmem byla poéma Skleněná oblaka, ale nejvíce diváků jej pravděpodobně zná jako režiséra úspěšného snímku Marketa Lazarová z roku 1967.
Adelheid
Režie František Vláčil
Scénář Vladimír Körner, František Vláčil
Obsazení Petr Čepek, Emma Černá, Jan Vostrčil, Pavel Landovský, Jana Krupičková, Lubomír Tlalka, Alžběta Frejková
Délka 99 min.
Rok 1969