Banáni
Foto Profimedia.cz, AMC
Sledujte na AMC na skylink Live TV
Lze zparodovat filmové velikány 20. století a zároveň jim vzdát hold v jednom jediném, a navíc inteligentním snímku?
To víte, že lze. Ale musíte být drzý režisér s kulturním rozhledem a smyslem pro absurdní humor jménem Woody Allen. Tomu se podařilo natočit výbornou parodii na všechna myslitelná politická hnutí a organizace charakteristické zvláště pro západní společnost. S nadsázkou sobě vlastní vytvořil Banánovou republiku, ve které se, jak jinak než zcela náhodou a ve jménu boje o vysněnou ženu, stane hrdinou totální outsider a nešika (v hlavní roli nikdo jiný než sám Woody Allen).
Nancy: Byl jsi někdy v Dánsku?
Fielding Mellish: Byl, ano… ve Vatikánu.
Nancy: Vatikánu? Vatikán je v Římě.
Fielding Mellish: V Římě se jim dařilo tak dobře, že otevřeli další i v Dánsku.
Fielding Mellish (Allen) je cosi jako lidský tester sportovního vybavení. Opět se setkáváme s typicky Allenovskou postavou nadměrně vzdělaného Newyorčana, který je posedlý smrtí a sexem. Bláznivě se zamiluje do Nancy (Louise Lasser), což je sociální aktivistka a studentka filozofie, která mezi demonstracemi ráda mluví o Kierkegaardovi. Mellish ji chce okouzlit tak zoufale, že se rozhodne navštívit válkou zničenou republiku San Marcos a připojit se k revolučnímu hnutí, jež vede Esposito (Jacobo Morales). Společně pak chtějí svrhnout militaristického vůdce země generála Vargase (Carlos Montalbán). Dobrá zpráva je, že revoluce se povede; špatná zpráva je, že Mellishe jmenují novým prezidentem republiky San Marcos!
Banáni jsou Allenovým třetím filmem a zároveň prvním, na kterém si v podstatě vše důležité obstaral sám (napsal si scénář, režíroval a zahrál si hlavní roli). V mnoha ohledech jde o snímek, jenž je o dost divnější a vizuálně abstraktnější než většina jeho pozdějších filmů. V průběhu natáčení se prý coby režisér hodně spoléhal na improvizaci, a tak některé scény vznikly spíše náhodou (to, že muzikanti hrají na imaginární nástroje, nebyl původní záměr, prostě jen nedorazily nástroje). Přesto však nejde o film poskládaný jen z náhodných vtípků a gagů. Allen naprosto cíleně rýpe do soudobé politiky a paroduje některé významné události (třeba scéna s černoškou, která svědčí v přestrojení, je jasným odkazem na události spojené s J. Edgarem Hooverem).
Kromě toho jsou Banáni také důkazem, jak vynalézavý a dokonce fyzicky hbitý komik Allen je. Za jeho největší výkon, možná až husarský kousek, ale pokládáme úroveň Allenova showmanství, takže ani nepostřehnete, jak jednorozměrné jsou všechny ostatní postavy.
Co dodat, Banáni patří k Allenovské klasice a všichni z vás, kteří máte rádi jeho bláznivější filmy, si na nich „smlsnete“.
Banáni
Režie Woody Allen
Scénář Woody Allen, Mickey Rose
Obsazení Woody Allen, Louise Lasser, Carlos Montalbán, Nati Abascal, Jacobo Morales, Miguel Angel Suárez, David Ortiz
Délka 82 min.
Rok 1971