Život ve smrti
Foto Cinemax
Navýsost aktuální ukrajinský snímek. Válečné drama zachycuje východní Ukrajinu po válce. Svět, ve kterém se bývalý voják Sergej trpící posttraumatickým stresem, snaží naučit žít. Zničená krajina, města i lidé mu však nepomáhají. Dokud v nové práci nepotká Katju.
Drama ukrajinského scenáristy a režiséra Valentyna Vasjanovyče získalo hlavní cenu v části Horizonty na filmovém festivalu v Benátkách v roce 2019. Vasjanovyč sám o filmu říká, že jeho hlavním cílem bylo zprostředkovat emocionální stav lidí, kteří viděli a prožili válku, ne vyprávět nějaký kontinuální příběh. Proto si „herce“ vybíral výhradně z neprofesionálů, tedy mezi neherci. V hlavních rolích se tak představí jako bývalý zpravodajský důstojník, nyní pracující jako dobrovolník, Andriy Rymaruk, jako zdravotnice Liudmyla Bileka, a jako další dobrovolník Vasyl Antoniak. Vasjanovyč tvrdí, že žádný profesionální herec nedokáže spolehlivě zahrát pocity, které válka přináší.
Nadějná deprese
Celý film se nese v jakémsi typickém slovanském artovém stylu. Sestává většinou ze série dlouhých statických záběrů. Každá scéna je přibližně stejně dlouhá a v každém takovém dlouhém záběru se zdá, že všechny události mají naprosto stejnou váhu: muž, kterému nadává nadřízený v ocelárně, pak v zoufalství skočí do huti; jiný chlapík si vyrábí vanu ze zrezivělé lopaty bagru; pár, který má sex v reálném čase. To vše jsou reální lidé, snažící se nějak pře/žít.
Hlavní příběh se odehrává v roce 2025, tedy „rok po skončení války“ s Ruskem na východní Ukrajině. Ale místo toho, aby byla Atlantida totálně depresivní film, vzhledem k ekonomické devastaci země, děsivě znečištěné a nášlapnými minami poseté krajině, je to film, který je v mnoha ohledech až podivně optimistický.
Hlavní podíl na tom všem mají výkony neherců Andriye Rymaruka jako Sergeje ‒ ten hraje v podstatě takového něžného medvěda ‒ a Liudmyly Bileky coby Katji, což je bývalá studentka archeologie a také bývalá záchranářka. Oba se podílí na projektu exhumace mrtvých a jejich identifikaci. S hořkou ironií si Katja uvědomuje, že skončila v oboru, který sice studovala, ale nyní vykopává těla mnohem mladší.
A podobných paradoxů je Atlantida plná, přesto je v tomto filmu velký kus naděje. Lidská vůle žít a milovat je prostě silnější než všechny válečné hrůzy.
Zajímavost
Vasjanovyč si vyzkoušel i roli střihače, a to rovnou ve vynikajícím a zcela netradičním snímku režiséra Myroslava Slabošpyckého Kmen (2014). Ten byl kompletně obsazen neslyšícími neherci komunikujícími pouze znakovou řečí a neobsahoval žádné titulky.
Atlantida
Režie Valentyn Vasjanovyč
Scénář Valentyn Vasjanovyč
Obsazení Andriy Rymaruk, Liudmyla Bileka, Vasyl Antoniak
Délka 108 min.
Rok 2019