„Všechny šťastné rodiny jsou si podobné, každá nešťastná rodina je nešťastná po svém,“ zní slavná první věta obsáhlého románu Anna Karenina. I všechny její filmové adaptace jsou si podobné – a zároveň jsou originální po svém. Především ta poslední od Joe Wrighta.
Tento britský režisér si na elegantních adaptacích knih udělal dobré jméno, díky titulům Pýcha a předsudek a Pokání. V obou obsadil do hlavní role
Keiru Knightley. Té dal i roli Anny Kareniny, vdané matky, která se vášnivě a bezhlavě zamiluje do mladého vojáka Vronského.
Rozsáhlý román napsal v letech 1873 až 1877 Lev Nikolajevič Tolstoj, šlechtic a pozorovatel života ruské smetánky, a popisuje v něm mnohem více než jen jedno tragické milostné vzplanutí. Do scénáře ho pro Wrighta přepsal Tom Stoppard, oscarový scenárista a uznávaný dramatik českého původu. Na originální nápad, že se všechny scény z petrohradské a moskevské společnosti budou odehrávat v divadle, ale přišel sám režisér. „Dostala se mi do ruky pasáž z knihy britského historika Orlanda Figese Natašin tanec: Kulturní historie Ruska, kde popisuje petrohradskou smetánku jako lidi žijící své životy jakoby na jevišti. Figes zastává názor, že Rusko vždy trpělo krizí identity. V období, kdy byla napsána Anna Karenina, se Rusové rozhodli, že chtějí být stejně kulturní jako Francouzi,” vysvětluje Wright. Ruská smetánka tak začala napodobovat francouzské zvyky a chovala se dost teatrálně.
I Anna, než potká Vronského, hraje roli svědomité manželky staršího muže. Své role plní i všichni kolem ní. „Takže jsem si řekl fajn, můžeme ten film umístit rovnou do divadla,” vzpomíná Wright. Annina love story se tedy odehrává v nádherném rozpadajícím se divadle, které je všudypřítomnou metaforou tehdejší ruské společnosti hnijící zevnitř. Naopak milostné a životní tápání mladého Levina, zamilovaného do sestry Anniny švagrové Kitty, probíhá na venkově, ve světě bez přetvářky.
„Tomuto příběhu rozumíme i dnes. I dnes lidé chtějí to, co mít nemohou, i dnes vystupují proti společenským zábranám a pravidlům a i dnes mají problémy s vyjádřením vzájemných emocí,” popisuje Annu Kareninu
Keira Knightley.