Adéla ještě nevečeřela
Foto FilmBox
Sledujte na FilmBox HD na skylink Live TV
Většina filmů se vymyslí, natočí, shlédne a do roka zapomene. Ty lepší mají životnost pět až deset let. Pak jsou tu držáky, které si ještě po dvaceti letech lidé pouští, ale jenom nesmírně malé procento se stále cituje a reprízuje i déle. Adéla ještě nevečeřela patří mezi tu poslední skupinu.
Je jí čtyřicet dva let, což se mezi filmy počítá jako extrémní dlouhověkost. Pravda, za hranicemi Čech a Slovenska se o ní moc neví, a i z povědomí obyvatel těchto dvou zemí začíná pomalu mizet. Ale když jméno tohoto filmu nadhodíte v běžné konverzaci, nesetkáte se jen s nechápavými tvářemi.
Což je nesmírně obdivuhodné u snímku, který se dožil více než průměrný člověk v polovině devatenáctého století. Adéla, tenhle komediální snímek proslulého režiséra Oldřicha Lipského, je prostě klasika.
Oldřich Lipský byl český režisér, který klasiky uměl. I pokud jste se narodili po roce 2000, je pravděpodobné, že vám něco říká buď Limonádový Joe, Jáchyme, hoď ho do stroje!, Marečku, podejte mi pero! nebo Tajemství hradu v Karpatech. Filmy tohoto pána přežily jeho samého. Adéla ještě nevečeřela je jeden z jeho nejslavnějších snímků, takový, který dokonce sklidil úspěch i na několika zahraničních festivalech. Vypráví o detektivu Carterovi, který z Ameriky přijel do Čech řešit případ, jenže zjišťuje, že se v téhle podivné zemi spoustu věcí dělá prostě trochu jinak. Tak třeba se tu k vraždám používají obří masožravé květiny, které dokáží pozřít celého člověka.
Teď spustím pekelný stroj své pomsty!
Adéla se v kinech již moc neobjevuje, snad mimo občasné projekce starých filmů. Proto zaplesáte, když vám sdělíme, že 18. 11. na FilmBoxu bude příležitost tenhle film opět shlédnout. Můžete se tak aspoň na chvíli vrátit do doby, která je mnohými označována jako zlatá éra české kinematografie. Příběh vymyslel sám Jiří Brdečka, autor například námětu slavného Limonádového Joeho. O výpravu a kostýmy se postaral Theodor Pištěk, další postupně zapomínaná legenda. A snad nejaktuálnějším umělcem, který se na Adéle podílel, je Jan Švankmajer, výtvarník a animátor, který nás loni poctil v pořadí již sedmým celovečerním filmem s názvem Hmyz.
Autor tohoto textu by moc starých filmů mladším generacím nedoporučil. Jsou většinou pomalé, kulturně i kinematograficky zastaralé, jednoduše nudí. A dobrých, nových filmů je dost na to, aby člověk nemusel hledat v minulosti. Ale v případě Adély by se nestyděl. Ano, některé věci se už točí jinak, herecké výkony, zvláště momenty Chaplinovské fyzické komedie, už na dnešního diváka moc nezafungují, ale tenhle snímek si drží celou řadu nepopiratelných kvalit, které časem nezestárly. A jako takový by mohl zaujmout i diváctvo zvyklé na roboty měnící se v auta.
Oldřich Lipský
Známý filmový scenárista a režisér, mladší bratr herce Lubomíra Lipského, se narodil roku 1924 v Pelhřimově, kde už během války působil v ochotnickém divadle. Přes Divadlo satiry, které spoluzaložil, přešel do studií Barrandov k filmu. Diváci si mohou jeho tvorbu připomenout mimo Adély i snímkem Šest medvědů s Cibulkou (1972), Limonádový Joe (1975) Čtyři vraždy stačí, drahoušku (1970) nebo také v pohádce Tři veteráni (1983).
Adéla ještě nevečeřela
Režie Oldřich Lipský
Scénář Jiří Brdečka, Oldřich Lipský
Obsazení Michal Dočolomanský, Rudolf Hrušínský, Miloš Kopecký, Ladislav Pešek, Naďa Konvalinková, Václav Lohniský, Květa Fialová
Délka 102 min.
Rok 1977